Hoppa till huvudinnehållet

VF-köpet minskade inte journalistiken

Publicerad:

NWT:s köp av VF har inte minskat mängden journalistik i Karlstad. Det visar ny forskning vid Institutet för mediestudier.

Slutsatserna som Mediestudiers innehållsanalys har dragit är bland annat:

• Publiken vill ha ännu mer lokala nyheter än vad som publiceras. Det visar en analys av innehåll och siffror på webbläsning.

• Politik är vanligaste ämnesområdet i svenska medier.

• Det finns sammantaget inte stöd för att journalistiken i allmänhet blivit sämre utifrån olika aspekter.

• Kvinnor syns oftare än tidigare, men fortfarande dominerar männen i medierna.

• När en tidning försvinner, kan inte övriga medier på orten fånga upp det som går förlorat. Det visar en jämförelse av hur journalistiken i Sundsvall, Karlstad och Västerås förändrats över tid.

Och det är den sista slutsatsen som är särskilt intressant för Karlstad.

Farhågor

När NWT köpte upp andratidningen VF våren 2017 var det många som oroade sig för vad som skulle hända. Både med VF som tidning och med den journalistiska bevakningen som helhet.

Men studien visar alltså att NWT-koncernens köp av Värmlands folkblad inte påverkade utbudet av journalistik i någon avgörande riktning.

Varför tror du att det är så?

– Det har mer med andratidningen än förstatidningen att göra, tror Lars Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier.

Han menar att VF har varit en starkare produkt än exempelvis numera nedlagda Dagbladet i Sundsvall, även under eget ägande, och att den välskötta tidningen har behållit sin ställning.

Det håller tidningens chefredaktör Morgan Schmidt med om:

– Jag var en av dem som hade farhågor. Jag var orolig för att vi skulle bli journalistiskt mer likriktade och få för dåligt med resurser för att göra en ordentligt konkurrerande produkt. Men det finns ingen grund för de farhågorna idag.

Morgan Schmidt är chefredaktör på VF, här tillsammans med kollegorna på VF:s redaktion i Karlstad.
Morgan Schmidt är chefredaktör på VF, här tillsammans med kollegorna på VF:s redaktion i Karlstad. Foto: Lisa Olaison

Hur har det fungerat med NWT som ägare?

– Jag tycker det har fungerat bra. Vi har behållit vår egen journalistik, vilket är grunden för vår existens. Och jag tycker att det fortfarande är tydligt att vi är två länstidningar som skiljer oss åt.

– Ägarna har heller inte några synpunkter på innehållet, de har bara sagt att vi ska fortsätta med det vi gör.

Morgan Schmidt ser positivt på studiens resultat utifrån ett länstidningsperspektiv:

– Vi producerar i princip lika mycket nyheter som innan ägarbytet.

VF lär också leva kvar som andratidning inom en överskådlig framtid, enligt Lars Truedson.

“NWT är välskött”

– Ja, VF blir precis som VF i Västerbotten kvar ett tag till. Rent krasst eftersom NWT som ägare alltid har varit snåla och inte behöver sparka journalister. NWT är välskött, har inte dragit iväg i kostnader och har investerat i exempelvis fastigheter.

En förändring har dock skett genomgående: minskning av antalet nyheter som publicerats på papper. Det gäller samtliga tre städer som studerats.

Fotnot: Karlskoga Tidning/Karlskoga-Kuriren är en del av NWT-koncernen.

Artikeltaggar

ForskningKarlstadMedierMorgan SchmidtNäringslivNWTNWT Media ABVärmlands Folkblad

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.