”Made by Sweden” – in USA

Publicerad:
Volvo S60 T5 parkerad vid Timsälven, med Alfred Nobels Björkborn i bakgrunden.
Volvo S60 T5 parkerad vid Timsälven, med Alfred Nobels Björkborn i bakgrunden. Foto: Lasse Sjöberg

“Made by Sweden” är en slogan Volvo trycker hart på I sin marknadsföring. När det gäller nya S60, veckans testbil, är det dock en sanning med viss modifiktion. Den skruvas nämligen ihop i USA, och de bilar som inte säljs i USA skeppas ”hem” till Sverige. Här kommer den sannolikt att axla manteln efter V70 som folkhemsbilen. Placerad som den är mitt i Volvoutbudet har den alla möjligheter att ta över i försäljningstoppen.

Med T5-motorn i kombination med en 8-stegad automatlåda är nya S60 en synnerligen angenäm bekantskap.

Utan några som helst överdrifter gör den starka motorn – 250 hästkrafter och 350 Newtonmeter – och växellådan samarbetar så mjukt och smidigt att det känns som att köra en turbindriven maskin.

Den elektriska styrservon fyller på upplevelsen med bestämdhet och kvicka reaktioner.

Övertygande chassi

Och chassit övertygar, såväl när det gäller lite hårdare tag i smala kurvor som ute på motorvägen. Volvo har här återigen lyckats kombinera spänstiga och trygga vägegenskaper med en god portion komfort.

Testbilen är i utförande R-Design, vilket bland annat betyder 18-tumshjul, sportchassi, sportstolar och ett sänkt mera vridstyvt chassi.

Svårslagen sittkomfort

Jag har tidigare påstått att Volvos stolar är svårslagna när det gäller komfort, och de här sportstolarna gör mig inte besviken. Så komfortabla och ”greppande” om kroppen, utan att det känns som man sitter fast. Toppen!

Första 60-serien, då V60, kom 2010. Först ut i nya 60-serien var XC60 för två år sedan. Nummer två är nya S60 och V60, byggda på samma bottenplatta som stora 90-serien.

Den nya 60-serien är tolv centimeter längre än den gamla, och bara fem centimeter kortare än sista V70-upplagan.

Smidig och lätt

Och det är just V70 som V60 (och för all del S60) ska jämföras med. Den är smidigare och lättare än stora V90, som i mångas ögon är allt för stor och åbäkig.

Och den ligger hyfsat till i pris, knappt 400000 för en R-designad S60 är inte farligt om man betänker den långa listan på standardutrustning – inte minst på säkerhetssidan.

Hoppsan! Jag höll på att glömma den kanske största plusfaktorn hos nya S60 – nämligen de ursnygga linjerna. Ta bara en titt på de skulpterade dörrarna, så förstår ni att man kan falla pladask för designen.

Tack för knapparna!

Interiört känner man igen sig från andra Volvo-modeller av nyare slag – med en stor pekskärm a la iPad, på vilken man gör de flesta inställningar. Men tack för att det finns fysiska knappar att ställa in bland annat ljudvolymen med!

Totalt sett är nya S60 ett bra kvitto på att Volvo har etablerat sig bland premiumbilarna. Känslan är gediget solid, med fina materialval interiört och en härligt dämpad känsla när man stänger dörren. Inget plåtskrammel här inte.

Visst kommer S60 att sälja bra, inte minst på sina snygga linjer. Men det är klart att V60 kommer att bli storsäljaren, och arvtagaren till V70.

  • Volvo S60 T5 bakifrån.
    Volvo S60 T5 bakifrån.
  • Frontdetaljer.
    Frontdetaljer.
  • S60 T5 snett bakifrån.
    S60 T5 snett bakifrån.
  • Bagageutrymmet.
    Bagageutrymmet.
  • Baksätet.
    Baksätet.
  • Förarplatsen.
    Förarplatsen.
  • Framstolarna.
    Framstolarna.
  • Framstolarna.
    Framstolarna.
  • Pekskärm och växelväljare.
    Pekskärm och växelväljare.
  • Ratten och instrumenten.
    Ratten och instrumenten.
  • Sikten snett framåt vänster.
    Sikten snett framåt vänster.

Artikeltaggar

Motor

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare