Hoppa till huvudinnehållet

Motorsportveckan slog alla tidigare rekord

Publicerad:
Peter Hedin, avgående projektledare för Motorsportveckan. Här tillsammans med Anneli Bramvehl (M) ordförande för Karlskoga näringsliv och turism.

Projektledaren för Motorsportveckan, Peter Hedin, tvingades sluta i fredags på grund av att kommunens bolag Karlskoga näringsliv och turism avvecklas.

Själva arrangemangen han rattat slog däremot alla tidigare rekord i år – både ekonomiskt som i antalet besökare.

Den sjunde upplagan av Karlskoga motorsportvecka är nu helt utvärderad och färdigräknad. De nio dagarna i juni gick för första gången med ett ordentligt plus, allt inräknat, 280 000 kronor plus.

– Vi är både glada och stolta över att årets Motorsportvecka blev den bästa vi haft någonsin. Vi har faktiskt inte fått ett enda större klagomål från någon besökare, snarare synpunkter som de som tar över kan ta med sig.

Det säger Peter Hedin, som fram tills i fredags varit projektledare för Karlskoga motorsportvecka genom Karlskoga kommuns bolag Karlskoga näringsliv och turism, Knotab.

Bolaget avvecklas

Som tidningen skrivit tidigare ska bolaget avvecklas före årsskiftet och därmed får i princip hela personalstyrkan sluta.

Hedin tog över rollen som projektledare i januari 2018. Han efterträdde då medgrundaren Pialill Ring på tjänsten.

Vem som nu tar över är oklart. Först måste det bli klart vem som ska driva arrangemangen från och med nästa år.

Lämnas tillbaka till kommunen

Anneli Bramvehl (M), ordförande för Karlskoga näringsliv och turism, berättar att avtalen kring Motorsportveckan mellan bolaget och kommunen går ut vid årsskiftet. Därefter ska arrangemangen lämnas tillbaka till kommunen.

– Styrelsens uppgift har alltid varit att hålla koll på ekonomin och att de avtal som slutits hålls. Vi är glada och nöjda att bolaget har levererat, både ekonomiskt men också genom att utveckla veckan, säger Bramvehl.

Kommer veckan att arrangeras nästa år?

– Ja. Karlskoga motorsportvecka och Karlskogafesten kommer att hållas nästa år. Det finns pengar avsatta i budgeten för båda arrangemangen. Exakt hur det kommer att drivas är dock inte klart än. Det är kommunen som får berätta det när det är klart, säger Anneli Bramvehl.

Slog flera rekord

Utöver besökare och det ekonomiska slog årets Motorsportvecka även rekord i form av fler programpunkter.

– Vi utökade antalet dagar från sex till nio och det öppnade för fler arenor och aktiviteter. Det hölls exempelvis fyra SM-tävlingar och ett grandprix under dagarna. Flera nya sporter debuterade, däribland drifting. Arenan konst, fart och design ökade besöksantalet hundra procent i år om vi jämför mot år 2017, berättar Peter Hedin.

Så gick årets vecka

Andra jämförelser när årets evenemang summeras: 26 startande i Karlskoga top 20 i år, i fjol startade 14 ekipage. Över 530 fordon deltog i Streetfreaks bilutställning på Näset, över 150 fler än året före. Cruisingen utökades till tre kvällar och under invigningskvällen var det dubbelt så många bilar som året före. Tre par tog chansen att gifta sig i de organiserade drive-in-bröllopen.

Evenemangen kom också tvåa, bakom Wadköping i Örebro, när Örebro läns turistpris 2019 delades ut.

Besöksantalet under Motorsportveckan kan endast uppskattas, tidigare år till cirka 25-30 000 människor totalt.

– Vi räknar med att vi hade cirka 40 000 besökare totalt under nio dagar i år.

Hedin framhåller också att veckan inte heller innebar något större ärende för polisen.

– Det var mycket folk i rörelse och det fanns att göra för polisen, men det var inte mer än normalt med tanke på besöksantalet.

Peter Hedin lämnar nu verksamheten och letar nya uppdrag.

– Jag vill rikta ett stort tack till polisen, räddningstjänsten och ambulansen. De har ställt upp väldigt mycket. Jag vill också tacka alla jag arbetat med, både personer och organisationer, jag kommit i kontakt med under min tid som projektledare.

Artikeltaggar

Anneli BramvehlKarlskogaKarlskoga MotorsportveckaKarlskogafestenNyheterPeter Hedin

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.