Hoppa till huvudinnehållet

Här läser eleverna för varandra – och klär ut sig

Publicerad:
Ugglan i Nalle puh var en av karaktärerna som dök upp när Rävåsskolan samlades till maskerad i läsningens tecken under onsdagen. Foto: Christoffer Tuulik

Rävåsskolans elever har läst för varandra, skrivit bokrecensioner och diskuterat barnlitteratur den senaste tiden. Efter tre veckor av extra fokus på läsning firade alla elever och lärare med storslagen maskerad i böckernas värld under onsdagen.

Alla förskolor och lågstadieskolor lyfter naturligtvis läsningen för eleverna, ännu mer sedan kommunen satsat på språkutveckling och gör verklighet av sin läsplan.

Arbetet med läsningen läggs dock upp på olika sätt i skolorna och Rävåsskolan brukar anordna läsveckor under höstterminen, i år har de hållits under tre veckor efter höstlovet.

– När eleverna kom tillbaka från lovet möttes de av utklädda lärare, plötsligt befann sig snövit och Pomperipossa i skolans lokaler. Eleverna tyckte det var jätteroligt och ville själva klä ut sig, så vi sa att vi kan hålla en maskerad, som avslutning på läsveckorna, säger specialläraren Marie Wallin.

Maskeraden hölls i skolans idrottshall där fyra grupper av barn strålade samman på onsdagseftermiddagen, från förskoleklass till årskurs tre.

– De som vill fick klä ut sig och karaktärerna skiftar mycket, det visar på att de inte bara fått sina intryck från sagor, utan även från klassiska som moderna böcker och filmer, säger läraren Soile Östin.

Sånger, danser och lek följdes samman på hallgolvet, där karaktärerna fick leva ut, allt från Ugglan i Nalle puh till Harry potter-figurer.

Men de klassiska Astrid Lindgren-figurerna lyser i stort sett med sin frånvaro på maskeraden.

– Vi har förstått att alla känner inte till de klassiska figurerna, likaså mumintrollen, som nog ännu färre har någon koppling till. Vi har bestämt oss för att lyfta fram även de klassiska figurerna till nästa gång, säger Soile Östin.

Eleverna har inte läst böcker rakt av utan läsningen har skett i grupper och som fadderläsning, alltså där tredjeklassare läst för förstaklassare och förstaklassare för barn i förskoleklass.

– Det finns många delar utöver språkutvecklingen i läsveckorna, det sociala i att läsa för varandra ökar också den totala sammanhållningen på skolan, säger Marie Wallin.

Läraren Lena Nilsson berättar att läsningen också skett i form av lyssning och diskussioner.

– Många barn vill ha en läsupplevelse i öronen, vi har pratat böcker och karaktärer och mot slutet har barnen fått skriva bokrecensioner. Recensionerna har fått ta plats i skolkorridorerna, bland annat har vi gjort en orm av recensioner på varje våningsplan. I slutändan ökar det här ordförråden hos barnen och kan få igång det språkliga, säger Lena Nilsson.

  • Maskerad efter läsveckor pÃ¥ RävÃ¥sskolan i Karlskoga
    Maskerad efter läsveckor på Rävåsskolan i Karlskoga Foto: Christoffer Tuulik
  • Maskerad efter läsveckor pÃ¥ RävÃ¥sskolan i Karlskoga
    Maskerad efter läsveckor på Rävåsskolan i Karlskoga Foto: Christoffer Tuulik
  • Maskerad efter läsveckor pÃ¥ RävÃ¥sskolan i Karlskoga
    Maskerad efter läsveckor på Rävåsskolan i Karlskoga Foto: Christoffer Tuulik
  • Maskerad efter läsveckor pÃ¥ RävÃ¥sskolan i Karlskoga
    Maskerad efter läsveckor på Rävåsskolan i Karlskoga Foto: Christoffer Tuulik

Artikeltaggar

BarnKarlskogaNyheterRävåsskolanSpråk

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.