Hoppa till huvudinnehållet

Kuga först ut i Fords satsning på E85-anpassning

Publicerad:
Ford Kuga är först ut i nysatsningen på E85-bränsle.
Ford Kuga är först ut i nysatsningen på E85-bränsle. Foto: Lasse Sjöberg

Ford Kuga har ända sedan jag först "kände på" den i Valencia för många år sedan varit en av mina favoriter bland de många mellanklass-SUV:arna på marknaden. Praktisk, behändig och faktiskt riktigt rolig att hantera både på motorvägen och på slingrande småvägar. Att Kuga nu finns anpassad för etanoldrift gör definitivt inte saken sämre. Veckans testbil har alltså den för E85 anpassade 1,5-liters EcoBoost-motorn under huven i kombination med en 6-stegad automatlåda. En mycket lyckad drivlina som ger mycket trivselfaktor åt körningen.

E85, eller etanol som väl de flesta säger, är alltså tillbaka igen som ett vettigt bränslealternativ i dessa tider - då eldrift i olika former dominerar nyheterna och debatten.

Det är nu cirka tjugo år sedan E85 lanserades som alternativ till bensin i förbränningsmotorer, och Ford var först ute med sin Focus Flexifuel. Många andra tillverkare följde efter, och snart var E85 ett alternativ att räkna med.

Så till den grad att etablerade bensinstationer tvingades gräva ner en E85-tank och erbjuda det alternativet.

"Snäll" beskattning

Då var E85 tack vare "snäll" beskattning ett billigare alternativ än bensin. Nackdelarna var effektiviteten, det gick åt cirka 30 procent mer E85 än bensin. Men det gick ändå att räkna hem E85-körning, med renare miljösamvete som extra plus eftersom E85 är betydligt vänligare ur den synpunkten.

Under 00-talet såldes runt 50000 E85-bilar i landet, bilar som Focus och många andra.

Men i början av 10-talet ändrades förutsättningarna. Straffskatter gjorde E85 dyrare, och bränslet försvann mer eller mindre.

Ändrade förutsättningar

Nu är förutsättningarna åter förändrade, beskattningen av E85 är smartare och priset lägre. Samtidigt har tillverkarna lyckats göra motorerna mer effektiva med E85 i tanken.

Ford har nu återupptagit E85-motorer, och först ut är alltså Kuga med en 1,5-liters EcoBoost-motor anpassad för E85. Fler modeller följer.

Men den går lika bra att köra på bensin, bilen känner av vilket bränsle som finns i tanken och man behöver inte göra några omkopplingar.

Neutral beskattning

Eftersom E85-bilar beskattas neutralt i det nya bonus-malus-systemet, är skatten på Kuga E85 betydligt lägre än på bensin- och dieseldrivna syskon. 1350 kronor om året är skatten.

De tre första åren blir det alltså betydligt billigare skattemässigt att köra Kuga E85 än de övriga.

Eftersom E85 kostar cirka tre kronor mindre, och bränsleförbrukningen ligger mellan 11 och 12 liter per 100 kilometer blandad körning, går det att räkna hem.

Fords mångmiljardsatsning

Satsningen på E85 ingår i Fords 100-miljarderssatsning på hållbarhet, sjösatt för tre år sedan. I avvaktan på och parallellt med utvecklingen av elbilar ser man detta som ett alternativ för att trycka ner koldioxidutsläppen.

År 2022 ska Ford presentera 40 eldrivna modeller, till dess är E85-satsningen ett alternativ - mycket tack vare att infrastrukturen redan finns. De flesta mackar har som sagt tvingats till att leverera E85...

Skulle det inte finnas E85 går det alltså lika bra med vanlig bensin.

Ny Kuga på gång som hybrid

Veckans testbil har den högre utrustningsnivån ST-Line, med diverse attribut som anger just ST. Som framgår av utrustningslistan är det mycket som ingår i priset, och när det gäller komfort och körglädje ligger Kuga som sagt väldigt bra till.

Ett trivsamt alternativ till de många andra SUV:arna i segmentet.

Nämnas ska också att nästa generation Kuga är på gång, bland annat som plug-in-hybrid men också med E85-anpassning.

  • Frontdetaljer.
    Frontdetaljer.
  • Kuga framifrån.
    Kuga framifrån.
  • Kuga snett bakifrån.
    Kuga snett bakifrån.
  • Kuga  bakifrån.
    Kuga bakifrån.
  • Lastutrymmet.
    Lastutrymmet.
  • Baksätet.
    Baksätet.
  • Instrumenten.
    Instrumenten.
  • Instrumenten och ratten.
    Instrumenten och ratten.
  • Navigation.
    Navigation.
  • Sikten snett framåt vänster.
    Sikten snett framåt vänster.

Artikeltaggar

BilFordKarlskogaMotor

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.