Hoppa till huvudinnehållet

Karlskoga satsar mer på Värmland

Publicerad:
Nu satsar Karlskoga mer på Karlstad och Värmland, Detta utan att tappa kontaktytan till Örebro. Fr.v. näringslivschefen Kalle Selander, Jacob Lund, Företagssalongen och Henrik Lindstedt, verksamhetschef i Möckeln.företagen.
Nu satsar Karlskoga mer på Karlstad och Värmland, Detta utan att tappa kontaktytan till Örebro. Fr.v. näringslivschefen Kalle Selander, Jacob Lund, Företagssalongen och Henrik Lindstedt, verksamhetschef i Möckeln.företagen. Foto: Jonny Ohlsson

Karlskoga och de 2 000 företagen i kommunen vill satsa mer på samarbete och affärer med Karlstad och Värmland utan att därför minska på kontakterna och affärerna österut mot Örebro. Det första riktigt stora genombrottet blir när Karlskoga kommun och föreningen Möckelnföretagen i år deltar i Företagssalongen i Karlstad.

– Gissa om jag är glad. Kommunen, Möckelnföretagen och organisationen Företagarna har nu bestämt sig för att ordna med busstransport för intresserade företagare och anställda till Företagssalongen i Karlstad den 30 januari , säger en överlycklig Jacob Lund, vd i och ägare av konceptet Företagssalongen.

Det blir tydligen så att Företagssalongen och Jacob Lund blir något av matchmaker för ett utökat samarbete mellan Karlskoga, Karlstad och Värmland.

– Det har varit svårt för oss i Karlskoga att nå de värmländska nätverken, men i Företagssalongen ser vi en öppning , säger Kalle Selander, näringslivschef i Karlskoga kommun.

Uppenbara svårigheter

Inom Möckelnföretagen ser man positivt på det här genombrottet.

– Det har varit uppenbara svårigheter att hitta arenor för samverkan mellan Karlskoga och Karlstad samt resten av Värmland. Jag tror att alla våra 300 medlemsföretag ser samarbetet som viktigt, säger Henrik Lindstedt, verksamhetsledare i Möckelnföretagen.

Det finns ett annat projekt som kan medverka till islossningen i kontakterna och samarbetet mellan Karlskoga och Värmland. Tillväxtverket har gett medel till en förstudie där man på olika plan skall utveckla samarbetet mellan Karlskoga och Kristinehamn.

– Vi skall inte hymla med att de flesta av oss som verkar i Karlskoga har en värmländsk själ, men det som nu sker skall inte ses som att vi lämnar Örebro därhän, menar Kalle Selander.

Har en plan

Det finns en plan hos Karlskogas politiker och tjänstemän att Karlskoga med stort ingenjörskunnande i företagen och bra läge skall bli något av en "huvudstad" i en blivande arbetsmarknadsregion mellan Karlstad och Örebro.

– Så kan det bli, säger Kalle Selander.

Det är 13:e gången i ordningen som Företagssalongen går av stapeln.

– Över 100 utställare kommer att delta i årets upplaga och det stora utropstecknet blir alltså att de värmländska företagen får besök av företag från Karlskoga och Degerfors.

Det blir med andra ord knökfullt på Stadshotellet i Karlstad.

– Konceptet är mycket intressant eftersom det pågår fem timmar på dagtid. Tredagarsmässorna är tröttande, säger Kalle Selander.

Succé

Jacob Lund förstod tidigt att Företagssalongen skulle bli en succé. Han går tillbaka till bondesamhället.

– Då träffades folk på kyrkbacken och gjorde upp affärer . Två gånger per år anordnades en bondemarknad. Företagssalongen kan ses som en modern bondemarknad, men med lite andra aktörer än i dåtid.

Företagen i Karlskoga och Degerfors kommer också att försöka delta i Närverkets möten i Karlstad. Möten som anordnas av Jacob Lund.

Du är inte bara matchmaker. Du ser också till att det görs många affärer mellan företagen som deltar i Företagssalongen och Närverket. Det känns väl bra?

– Härligt att det är på det sättet.

Kan vi tala om succé?

– Det finns inget annat ord för utvecklingen av Företagssalongen och Närverket.

Flera företag har sedan starten varit med i Företagssalongen, bland annat Ikea, OK Värmland, NWT och Accountor.

Artikeltaggar

EkonomiFöretagarnaFöretagssalongenHenrik LindstedtJacob LundKalle SelanderKarlskoga kommunKarlstad

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.