Längst ute vid ett stickspår i industriområdet Botorp i Karlskoga pågår tidvis febril aktivitet. Järnvägsvagnar fylls med ofantliga mängder träflis som sedan fraktas bort för att användas som energiråvara.
På Vänerbränsles bioterminal i Karlskoga hanteras restprodukter från bland annat sågverket Moelven Valåsen och skogsbruket. Träd som är för dåliga för att göra något annat av, grot (grenar, ris och toppar) och annat mals ner till flis och läggs upp i gigantiska högar. Det handlar om grotflis, sågspån, bark, torrflis och stamvedsflis.
Flera gånger i veckan lastas 25 vagnar långa tågsätt med flis som transporteras vidare till kund.
– Mellan två och tre tåg i veckan lämnar Karlskoga. Varje tåg innehåller 3 600 kubikmeter flis, så det är rätt mycket, säger Vänerbränsles vd Staffan Vilhelmsson.
Egentligen skulle man kunna köra oftare, men trafiken begränsas av att det är trångt på tågnätet.
Mycket av produktionen går till Stockholm Exergi, närmare bestämt till Värtaverkets bioeldade kraftvärmeblock KVV8 som är ett av världens största bioeldade kraftvärmeverk.
Det var för fyra år sedan som Vänerbränsle AB startade sin bioterminal i Karlskoga. Inför starten hade man ägnat mycket tid åt att hitta en lämplig plats att ha verksamheten på. Ett problem var att man behövde ha tillgång till färdig järnväg, eftersom det skulle vara alldeles för dyrt att bygga ny järnväg.
Ett halvt dygn
Det fanns planer på att anlägga bioterminalen inne på Moelven Valåsens område, men det föll på att det skulle bli för dyrt och att det inte fanns tillräckligt med utrymme för verksamheten på området.
Till slut hittade man området i Botorp, som visade sig passa perfekt för bioterminalens verksamhet. Där fanns både färdig järnväg och nära fem hektar ledig yta.
Det har rullat på bra sedan starten. Det senaste året har man utökat produktionen ännu mer. Man har asfalterat upp en större del av ytan på området så att man kan ta emot mer material och kan lagra större mängder flis. Just att kunna ta emot stora mängder material är viktigt, inte bara för Vänerbränsle utan även för deras leverantörer av råvara. För exempelvis Valåsens sågverk i Karlskoga är det viktigt att bli av med spillprodukterna.
– Om inte vi skulle flytta bort materialet skulle de inte klara sig mer än ett halvt dygn innan de fick stoppa verksamheten. Att ha en bra omsättning på energiråvarorna är väldigt viktigt.
2019 var ett riktigt bra år för företaget.
– Vår totala verksamhet för 2019 gjorde all time high i leveranser och försäljning. Vi har aldrig haft så stor volym tidigare.
Långsiktigt hållbart
Under januari har man dock märkt av en kraftig nedgång, som till stor del beror på den milda vintern. Staffan Vilhelmsson hyser dock ingen oro för framtiden. Han konstaterar att det är många som vill ha träfiber som råvara till produktion av bland annat biobränsle, kanoter och kläder.
– Träfibern är något som är långsiktigt hållbart, ett material för framtiden, säger Vilhelmsson.