En kyrka är en kulturhistorisk lokal fylld av symboler, laddade föremål och mångåriga traditioner - från kyrkbänkar till biskopens pampiga stol. Med hjälp av ett medvetet sätt att guida besökare, öppnas för många aha-upplevelser.
– Kyrkopedagogik är livet - hela livet ryms här! säger Annika Eriksdotter, en av författarna till en nyutgiven bok i ämnet.
Boken heter helt sonika Kyrkopedagogik, med underrubriken "Att visa en kyrka med dialog, delaktighet och alla sinnen".
Huvudförfattare är prästen Thomas Pfitzinger-Drewes och kyrkopedagogen Annika Eriksdotter.
Thomas hade metoden med sig till Sverige från Tyskland, när han kom till Munkfors som präst. Ett kyrkopedagogiskt projekt där 2009 till 2011 blev starten på något mycket större. Idag har runt 70 personer i landet utbildat sig i kyrkopedagogik och boken, utgiven av Karlstadsförlaget Votum, är efterfrågad.
– Det här är en massrörelse, säger biskop Sören Dalevi förtjust.
Höra och göra
Han tror att kyrkopedagogikens sätt att berätta med alla sinnen, är en metod som kommer att bli en grundmetod inom kyrkan.
– I den lutherska traditionen har det varit mycket att människor har öron, att man ska sitta och lyssna. Här får man känna, ta på - vi har fler sinnen. Kunskap är så mycket mer än det vi hör, säger Sören Dalevi.
Ingen vanlig stol
I samband med en pressträff i Domkyrkan om den nya boken visade Thomas Pfitzinger-Drewes, som idag är kyrkoherde i Hagfors, hur det kan gå till.
Deltagarna får sätta gula lappar på föremål i kyrkan de undrar något om och sedan vandrar man runt och får ställa frågor och diskutera varje sak. En gul lapp hamnar på en tung stol - den som bara kungen och biskopen får sitta på. Thomas frågar vad vi tänker på när vi ser den speciella stolen och när han lyfter bort det guldglänsande snöret som spärrat stolsitsen frågar han om någon vågar provsitta. Ingen törs!
Snart har vi pratat om både auktoriteter och symbolik i träsnideriet på stolens krön.
Lyssnar på alla
– I en sån här vandring blir deltagarna lyssnade på. Det är intressant också vad du tycker, säger Annika Ersdotter.
– Första steget är att se. Sedan är det också en idé med att jag slänger tillbaka frågor till er, men jag måste också komma med svar, säger Thomas.
Samma grundmetod, om än med olika inriktning, kan användas för olika grupper.
– Det här berikar alla grupper, allt från pensionärsgrupper till småbarn, från skolor till turister, säger Annika Eriksdotter.
Även riktigt vana kyrkobesökare kan upptäcka nya saker, framhåller hon. Sören Dalevi instämmer.
– Kyrkorna är Sveriges största kulturarv och det här är ett sätt att uppleva kyrkorummet på ett nytt sätt. Jag har lärt mig helt andra saker genom kyrkopedagogik än genom att läsa en guidebok, säger han.