Hoppa till huvudinnehållet

Misslyckad juridisk hjälp kostar 1,3 miljarder årligen

Publicerad:
Frida Flodkvist
frida.flodkvist@nwt.se
Alexandra Bergling, utredare på Konsumentverket, har jobbat med den nya rapporten om juridiska tjänster.
Alexandra Bergling, utredare på Konsumentverket, har jobbat med den nya rapporten om juridiska tjänster. Foto: Konsumentverket / Arkiv

Många känner sig besvikna, men få vågar klaga. Köp av juridiska tjänster har under flera år legat i toppen över områden där konsumenterna upplever mest svårigheter.

Misslyckade köp av juridiska tjänster uppskattas ha kostat Sveriges konsumenter 1,3 miljarder kronor under 2019. Det visar en ny undersökning från Konsumentverket.

I rapporten framgår det att juridiska tjänster klassades som den absolut svåraste marknaden inför ett köp av 47 undersökta marknader 2018. Så har det i stort sett varit sedan mätningarna startade 2012. Och när köpet väl är gjort är nära 20 procent så missnöjda att de anser att de kunde klaga på tjänsten. Det är en betydligt högre grad av missnöje än inom andra tjänstemarknader.

Känslomässig stress

Området sticker även ut genom att lägst andel konsumenter känner sig trygga med att klaga vid problem. Varannan konsument är förstagångsköpare utan tidigare erfarenheter.

Köpet av en juridisk tjänst sker ofta under känslomässig stress, som vid en skilsmässa eller dödsfall. Då kan det vara svårare att göra väl avvägda val. Vanligtvis handlar det om att folk behöver hjälp med bouppteckningar och testamenten. Och för en av fem är köpet en av deras största utgifter det året.

– Det kan vara svårt att veta vad man faktiskt har rätt att klaga på. När ett klädesplagg gått sönder är det lätt att veta, men när det gäller juridiska tjänster är det svårare, säger Alexandra Bergling, utredare på Konsumentverket.

Missnöje kring pris

Juridiken upplevs av många som ett krångligt ämne. Det kan vara svårt att veta vad man får för pengarna.

– Priset återkommer som en punkt många är missnöjda med, säger Alexandra Bergling.

I vissa fall anges priset utan moms, vilket är felaktigt när det är en privatperson som är kund. Men det blir extra krångligt när det inte finns någon konsumentskyddande lag att falla tillbaka på när det gäller juridiska tjänster.

– Vi såg i undersökningen att många känner stor tilltro till de juridiska ombuden. Man väljer ofta efter rekommendation från andra. I en granskning av flera juristbyråers avtalsvillkor upptäckte vi att det bland några av byråerna förekom olämpliga ansvarsfriskrivningar och otydliga avtalsvillkor. Avtalsvillkoren ska alltid vara tydliga, säger Alexandra Bergling.

Foto: Patrik Lundin / SvD / TT

Vad gör ni för att förbättra situationen?

– Vi gör bland annat det vi har gjort nu, undersöker marknaden för att se vad konsumenter tycker är svårt. För ett par år sedan gjorde vi även en större granskning där våra jurister undersökte juristbyråers avtalsvillkor och såg vi något fel bad vi byrån att justera avtalsvillkoren. Löpande tar vi emot anmälningar och det har även hänt att vi stämt juristbyråer.

Vad kan vara bra att tänka på som konsument?

– Undersök först vilken juridisk hjälp du kan få av ditt försäkringsbolag. Våga titta runt och göra jämförelser innan du bestämmer dig för vilken firma du vill anlita. Fråga om priset och kolla så inte företaget är med på Råd och röns svarta lista. Sen ska man komma ihåg att vem som helst kan kalla sig jurist. Det är inget vi sett, men det skulle kunna missbrukas. Advokat däremot är en skyddad titel och de är skyldiga att följa god advokatsed.

Här finns hjälp att få

Har du upplevt problem efter köp av en juridisk tjänst eller har du frågor och funderingar inför ett köp? Då kan du få kostnadsfri hjälp och rådgivning från bland annat Hallå konsument och den kommunala konsumentvägledningen.

Om det uppstår en tvist kan du vända sig till Allmänna reklamationsnämnden om det gäller jurist, annars Advokatsamfundet om det är en advokat. Dessa två instanser ger inte rådgivning.

Artikeltaggar

AdvokatsamfundetAllmänna reklamationsnämndenKonsumentKonsumentverketSverigeVärmlands län

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.