SUV:ar eller stadsjeepar är på stadig frammarsch runt om i världen. I USA och Kina dominerar dessa jättebilar marknaden och Europa kommer inte långt efter.
Ett populärt försäljningsargument är att SUVen är barnsäker och vem vill inte vara rädd om barnet ute i trafiken? (Stämmer säkert om barnet sitter inuti bilen, men tvärtom för barnet som råkar befinna sig utanför).
Så med all respekt för bilsäkerheten, men borde vi inte vara tusen gånger mer oroliga för barnets framtida säkerhet? Hur kommer världen se ut när våra barn blir vuxna? Klimatkrisen är redan här med skogsbränder, orkaner och översvämningar. Värmerekord slås på löpande band. Utsläppen av växthusgaser ökar år från år, inte minst från biltrafiken.
Och här är SUVarna ett jätteproblem. Enligt den ansedda engelska tidningen the Guardian rullar 200 miljoner SUVar omkring på jordklotet. På ett år släpper de ut lika mycket koldioxid som Sveriges totala utsläpp under fjorton år!
Så när SUVarna sätter full fart på vägen, då accelererar vi också allt snabbare mot en ohållbar framtid. Priset för dagens race betalar alla som förflyttar sig med enklare färdmedel och framför allt barnen och deras barn och barnbarn.
Utsläppen från biltrafiken måste minska och det är bråttom! Klimatekonomer tycks överens, bästa styrmedlet är priset. En rättvis princip är att förorenaren ska betala. Men erfarenheten säger att även små prishöjningar på drivmedel är impopulära. Inte att undra på bland dem som bor avsides och är helt beroende av bilen. Men det finns en lösning och den kallas Avgift och Utdelning. Förslaget innebär att en stigande avgift läggs på koldioxidalstrande drivmedel (fossila såväl som biobränslen) så att efterfrågan snabbt minskar. Och intäkten ska sedan inte gå in i statskassan utan i stället varje månad delas ut i lika delar till var och en av oss (barn får en halv andel). Viktigt är också att glesbygd och landsbygd kompenseras.
Ett rättvist system där de med supertörstiga bilar får betala mer än de får tillbaka. Vinnare blir alla som kör måttligt eller inte alls, och det är mer än hälften av Sveriges befolkning. Och inte minst, det är ett förslag där barnsäkerheten står i fokus.
Ingela Bollgren Hjertqvist, Klimatsvaret