Var och varannan helg hörs motorljudet från ibland upp mot 20-talet motorcyklar, crossar, i Lidetorp och närboende har tröttnat på att ingen tar tag i problemet, vare sig från polisen eller Degerfors kommun. Trots terrängskörningslagen och trots reservatsföreskrifter fortsätter nöjesåkandet.
Tipsare har hört av sig till redaktionen om att det var- och varannan helg hela sommaren och hösten ända fram mot jul körts med crossar enduro, i Lidetorp. Körningen sker mest kring en gammal barkplan som finns i området, men även i naturreservatet.
– Vi störs av motorljuden och körning pågår från förmiddag till sen eftermiddag. Det hörs långt, för en kompis jag har som bor en bra bit därifrån ringde just före jul, då det var åkare ute, och sa "nu har du väl trevligt". Så han hörde dem ända till sig, säger en tipsare som bor i närheten av reservatet och fortsätter:
– Det är olidligt när man jobbat hela veckan och på helgen vill vara ute och greja i trädgården eller för de som strövar i Lidetorpsmon, att höra ljudet av crossar hela tiden. Jag har gått dit och frågat vem de fått tillåtelse av, men då nästan blivit hotad.
Ökat rejält
Tipsaren har kontaktat polisen vid sex tillfällen och träffat dem personligen och beskrivit problemet, liksom kommunen vid ett par tillfällen angående problemet.
– Men inget görs åt problemet. Jag skulle inte bry mig om det handlade om nån liten kille som ville prova att åka cross. Men här handlar det om betydligt fler och det bara ökar. Det verkar nästan som att det är organiserat, för det handlar ibland om 15-20 motorcyklar. Bilar jag sett är med åkarna är hemmahörande bland annat i Arboga, säger tipsaren och tillägger:
– Jag är själv motorintresserad sedan årtionden och vet att det ska vara inhägnat område eller krävs särskilt tillstånd för att få åka.
Olagligt
Enligt terrängkörningslagen är körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk förbjuden i hela landet på barmark och på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen liksom på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Enligt föreskrifterna i naturreservatet är det förbjudet att cykla eller köra motordrivet fordon annat än på vägar och dessutom förbjudet att skada vegetationen. Men en del spår som observerats är meterdjupa.
Inte gett tillåtelse
Viktor Andersson, områdesansvarig på Sveaskog, säger att man från Sveaskog inte gett tillåtelse för att köra motorcyklar i området. På frågan om han känner till att motorfordon körs i området, svarar han:
-Inte mer än att jag sett spår efter dem men det är mer mot grusgropen, precis på gränsen mot vår mark och jag tror det till viss del är privat mark också, säger Andersson och fortsätter:
- Det här är ett problem som vi har lite överallt egentligen, med enduroåkning. Det bryter mot lagen men det är svårt att bevisa och göra någonting åt det, så det är ett stort problem där vi är ganska maktlösa.
Andersson menar också att problemet ofta växer, om någon börjar köra blir det snart fler.
-Det händer inte så mycket när vi försöker göra något, som att sätta upp skyltar med terrängskörningsförbud. De som kör flyttar bara till en annan plats.
Svårt övervaka
– Jag sitter på utredning men fick information från en som bor där och har lagt ut information till de patruller som är ute att det finns ett problem och att de i mån av tid kan åka förbi därnere. Vi ska förstås försöka titta på det och få stopp på det, men sen vet inte jag vad som hänt mer om det gjorts något, säger Tomas Palonen vid polisen.
– Jag hoppas alla vet att man inte får köra enduro utan tillstånd, men det är inte helt lätt att övervaka det hela tiden ute i skogen. Det händer ju fler saker än så i samhället och det är en prioriteringsordning om det är andra jobb, säger Palonen vidare.
Hos Degerfors Motorklubb känner man inte till det här åkandet.
– Det är säkert personer som inte är anslutna till någon klubb och därmed saknar licens. De som kör hos oss har licenser och kör på bana. Sån här åkning ute i terrängen är inget vi i klubben står bakom överhuvudtaget, säger Anette Becker, i motorklubbens styrelse.
Tydliga spår
Degerfors kommun äger reservatet och vi kontaktar miljöstrateg Malin Björn som ger sig ut i området och finner spår utanför själva reservatet.
Även miljöinspektör Jennie Karlsson har varit i området, före jul, och såg tydliga spår av motorcyklar.
– Det var dock på skogen mellan grusgropen och folkracebanan, men det såg ut som det körts där under längre tid, det verkar vara ett populärt ställe, säger hon.
Miljöinspektör Johan Nilsson, som hajar till då han får höra om antalet crossåkare, berättar att man ibland kan göra ansökan om undantag från terrängkörningslagen, men något sådant har man inte fått in.
– Det här får jag forska vidare i, det låter ju inte bra alls, säger han.