Reinlis personliga: Wax on - wax off

Krönikor
PUBLICERAD:
Rickard Reinli

Hatten är åter på och denna gång är det dags för pelare nummer två - andningen.

Som jag sade senast så skall hållningen prioriteras först men en stor del av att ge dig själv bästa möjliga förutsättningar för att lyckas handlar om att förstå- och att korrekt applicera dina lungors inverkan på dina muskler.

Om du ser till att andas rätt hjälper du dina muskler att arbeta, vilket leder till att du orkar mer och får bättre resultat av den ansträngning du lägger ner. En stor majoritet av de som tränar andas på ett felaktigt sätt när de utför sina övningar, eller, ännu värre, håller andan. Detta har en förödande effekt och är ett fenomen som är ensamt ansvarig till att många inte får resultat, vilket i sig ofta leder till att man tappar både motivation och intresse.

Om du håller andan när du utför dina övningar dödar du syretillförseln till musklerna och motverkar därigenom det som du vill få ut av övningen. Du utvecklar också mjölksyra väldigt fort, aka du tappar kraft och försämrar din prestation. Avsevärt.

När det gäller att förstå sig på den här grundpelaren kan vi citera en viss legendarisk karatemästare från en svunnen tid; wax on - wax off.

Det hela handlar om två olika faser - koncentrisk respektive excentrisk - som i grunden handlar om att applicera olika tempo till olika delar av varje repetition. Tempo i sig är dock den tredje grundpelaren i denna religion så jag väljer att vänta med att gå igenom definitionen av dessa faser tills nästa gång. Det vi dock behöver poängtera är att andningen agerar i par med dessa faser. Partners in crime, för att använda ett uttryck som många använder.

För att få koll på hur du skall andas gäller det egentligen bara att följa en enkel logik: pressa ifrån när du pressar, håll emot när du håller emot.

När du pressar ifrån i en övning - den koncentriska fasen - skall du också pressa ifrån med andningen, det vill säga andas ut. Genom att göra detta ser du till att du förser muskeln med kraft och därmed lättare kan hantera ansträngningen.

När du håller emot i en övning - den excentriska fasen - skall du också hålla emot med andningen, det vill säga andas in. Vid inandning hämtar du hem nytt syre som gör dig redo för nästa repetition.

På detta sätt ser du till att hela tiden använda din syretillgång till dina muskler när de behöver det, för att sedan ge ny syretillförsel däremellan.

En sak som är ytterst viktig att poängtera är att du skall låta andningen föregå rörelsen.

Om du påbörjar rörelsen innan du fått med dig andningen så utelämnar du en stor del av den positiva effekt den skall ge och det är här många fallerar. Huvudet vill göra det så enkelt som möjligt så du behöver se till att ha fokus nog för att sortera kroppens aktioner i rätt ordning. När du är noga med att låta andningen komma först kommer du märka en tydlig skillnad den kraft du får i varje enskild repetition, så gör dig själv tjänsten att ta den extra tanken innan du agerar.

Det kommer du att tacka dig själv för.

Och kom ihåg: även om det kommer en morgondag vet du inte om du kommer att få chans att se den, så ta tillvara på den som är.

Tills nästa gång, vänner.

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.