Bråtens Skogsfrakt AB har bytt ut dieseln och kör med miljön i tankarna. Åtminstone när man fraktar timmer åt Svenska Kyrkan. Det är resultatet av ett nytt miljösamarbete.
Det är Svenska kyrkan Karlstad stift, logistikföretaget VSV/Unite och åkeriet Bråtens Skogsfrakt AB i Karlskoga som tillsammans gör en satsning på förnybart drivmedel. Det innebär att de virkestransporter som Bråtens Skogsfrakt genomför på uppdrag av Karlstads stift görs med det förnybara bränslet HVO (hydrerad vegetabilisk olja) i tanken.
Ett bra steg
Johan Broström på Bråtens Skogsfrakt berättar att det hela började för ungefär ett år sedan. Då kontaktades han av sin kund Karlstads stift i Svenska kyrkan, som anlitar åkeriet föra att frakta rundvirke från kyrkans marker till framför allt Valåsens sågverk och Bäckhammars bruk.
Kyrkan ville göra något för att komma närmare sina miljömål. Det mynnade ut i att åkeriet började använda HVO när man fraktar kyrkans timmer.
Att börja köra på HVO-bränsle tycker Broström är ett bra steg på vägen för att göra transporterna mer miljövänliga, eftersom det bränslet är kompatibelt med lastbilarna utan att man behöver modifiera dem.
Knappt märkbar
– Alla moderna lastbilar och personbilar kan tankas med HVO.
Man drog i gång med det nya bränslet vid månadsskiftet mellan februari och mars i år. Johan Broström berättar att man inte märkt någon större skillnad jämfört med vanlig diesel.
– Det är något lägre verkningsgrad i HVO-bränslet, men skillnaden är knappt märkbar. Vi har inte märkt någon höjd förbrukning eller att bilarna går sämre.
Man behöver inte heller åka en extra omväg för att kunna tanka. Det står nämligen en HVO-tank placerad hos åkeriet
– Eftersom vi kan ha den vid åkeriet blir det väldigt lättillgängligt och smidigt att tanka. Tanken är dessutom mobil, så den är enkel att flytta om det skulle behövas, säger Broström.
Just nu är det bara en av åkeriets lastbilar som körs på HVO, den som transporterar kyrkans timmer.
– Men vi ska se om vi inte kan få in det i lite större skala så att vi kan tanka med miljödiesel även i bilar som vi kör med för andra kunder, säger Johan Broström.