Hoppa till huvudinnehållet

Hjo har bäst kommunslogan

Publicerad:
Hjo har bäst kommunslogan enligt en omröstning bland Språktidningens läsare. Pressbild. Foto: Hjo kommun

"I love Hjo".

Det är Sveriges bästa kommunslogan enligt en omröstning bland Språktidningens läsare. Tidningen hade valt ut 20 kandidater och presenterade resultatet i sitt senaste nummer. Omkring 10 000 personer har röstat.

– Den är ovärderlig och tidlös. Den är klar och tydlig. Den är lätt att komma ihåg. Och den visar också att Hjo är en stad som man tycker om, säger Michael Kihlström (KD), ordförande i kommunfullmäktige, till Språktidningen.

Uttrycket började används redan på 1950-talet och har senare upphöjts till officiell slogan.

Med på topplistan finns också bland andra klassikern "Sveriges närmaste stad" (Enköping), "When in Europe – don’t miss Skurup" och ”Full fräs i Sotenäs”.

Läsarna hade också fått skicka in egna förslag på slogans. ”Har du åkt hit, har du åkt dit" hamnade högst på den listan. Vilken stad? Kumla naturligtvis, med hänsyftning på fängelset. Andra förslag var ”Karlskoga smäller högst” och ”Boden – Sveriges fästligaste stad”.

Jonas Dagson/TT

Topp tio i omröstningen om bästa slogan

Topp tio i omröstningen om bästa slogan

1. I love Hjo, 25 procent

2. Vild och vacker (Vilhelmina, tidigare slogan), 18 procent

3. Här får du livstid (Fagersta), 11 procent

4. Sveriges närmaste stad (Enköping), 9 procent

5. Det är hit man kommer när man kommer hem (Piteå), 6 procent

6. When in Europe – don’t miss Skurup (inofficiell slogan), 6 procent

7. Sagolika Sunne, 5 procent

8. Långt ifrån lagom (Botkyrka), 3 procent

9. En promille kan inte ha fel (Vingåker), 3 procent

10. Full fräs i Sotenäs, 3 procent

11. Borås – of course (inofficiell slogan): 2 procent

12. Trevligt folk (Borlänge): 2 procent

13. Där älven möter havet (Kalix): 2 procent

14. Makalösa Pajala: 1 procent

15. Vackrast och vildast i västra Värmland (Årjäng): 1 procent

16. Mångfald, möten, möjligheter (Malmö): 1 procent

17. Stortrivs i Storfors: 1 procent

18. Lika trevligt som det låter (Lekeberg): 1 procent

19. Ett rent nöje (Kiruna): 1 procent

20. Lätt att leva (Ale): 1 procent

Källa: Språktidningen

Läsarnas bästa förslag:

1. Har du åkt hit, har du åkt dit (Kumla): 27 procent

2. Rättvik är aldrig fel: 21 procent

3. Boden – Sveriges fästligaste stad: 20 procent

4. Gruvliga ljuvliga Falun: 10 procent

5. Andas in, andas ut i Köping: 6 procent

6. Tranås – Sommen stad ska va!: 5 procent

7. Vimmerby, inte bara Astrids bullerby: 4 procent

8. Karlskoga smäller högst: 3 procent

9. Hamna i Söderhamn!: 2 procent

10. Klipp till i Borås: 1 procent

Källa: Språktidningen

Artikeltaggar

EnköpingHjoKarlskogaKumlaNyheterSpråk

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.