Bengt Söderström var först och Elfyn Evans sist.
Nästa segrare i Svenska rallyt kommer att koras i Umeå.
– Flytten från Värmland är oundviklig om vi ska vara kvar i VM, säger Glenn Olsson.
Svenska rallyt började som Midnattssolsrallyt 1950 och från 1967 har tävlingens centrum varit i Värmland.
14.00 på torsdagen kom det två månader försenade beskedet om VM-rallyts placering från 2022, och blev förstås en världsnyhet.
Många har anat, men ytterst få vetat.
– En extremt liten grupp har varit med i utredningen, säger Svenska rallyts vd Glenn Olsson.
Hur känner du själv för att rallyt lämnar Värmland?
– Jag har suttit med den här frågan så länge nu. Det har ju varit en sorgeprocess, men jag har förstått vart det varit på väg och kunnat hanterat det på ett annat sätt.
Han vill passa på att hylla Värmlands engagemang.
– Alla funktionärer och eldsjälar som i alla år lagt ner kraft och engagemang ska känna stolthet över att vi lyckats behålla Sveriges plats i VM, trots alla utmaningar som funnits genom åren.
Hur länge har du anat?
– Definitiva är när man pressat fram och slutförhandlat med promotorn och känt att det finns ingen möjlighet att ta sig runt det här. Vi fick ganska tydliga signaler förra året från Jean Todt. Det var 2020 som verkligen ställde till det för oss. Då hade vi inte ens vinter uppe på bergen.
FIA-presidenten sa "aldrig mer" om den snöfattiga upplagan.
– Att flytta norrut var ett måste med tanke på de utmaningar vi upplevt de senaste åren, understryker rallychefen Yves Matton.
– 2022 kanske vi hade kunnat krånglat till oss och varit kvar i Värmland, men då hade vi riskerat att vi aldrig mer skulle ha fått något avtal. Ska vi få förlängt måste vi göra flytten. Det är ett krav, säger Glenn Olsson.
Den grundliga utredningen om framtida placering startade i mars 2020. I och med att alternativet Värmland/Dalarna föll bort stod kampen om ny huvudort mellan Östersund, Umeå och Luleå.
Till slut föll valet på Västerbottens residensstad.
Varför just Umeå?
– Styrkan är att de har en väldigt bra centrumnära hotellkapacitet och att vi kan etablera en serviceplats i mässområdet Nolia. Det är en och en halv kilometer från centrum. Där kan man ha serviceplats och HQ (högkvarter) i ett. Tre mil in i landet har vi en väldigt stark snösäkerhet och bra volym med sträckor och funktionärer. Vännäs som klubb är van stora nationella tävlingar.
Regionen har också stark tillväxt och rikt näringsliv. Direktfärjan till Vasa gör att den finska marknaden är nära.
– Det finns en kommersiell styrka som vi kommer behöva ha hjälp av för att få verksamheten att gå ihop.
Har ni fått ekonomiska garantier?
– Vi hade krav att offentliga finansieringen skulle vara beslutad innan vi tog beslutet. Alla tre regionerna hade bestämt att de stoppar in tio miljoner per år i tre år. Plus att vi ville ha garantier från näringslivet innan vi tog beslutet.
Det är egentligen bättre än här då?
– Alltså... det är inte sämre, det är åt rätt håll.
Kan det kosta er något att lämna Värmland?
– Vi har avtal med offentliga Värmland och ser väl inte att det ska vara några stora problem där heller. Vi har inskrivet att om vi får krav från våra beställare att vi måste göra förändringar så har vi möjlighet att göra det, och det är exakt det som händer nu.
Beslutet kom två månader senare än du satte som deadline. Hinner ni?
– Ja, vi har inget val. Men givetvis hade jag önskat en annan tidsram.
Flyttar du till Umeå nu?
– Jag har inga planer på det. Uppstarten kommer bli komplicerad, det kommer krävas närvaro. Vi ska givetvis bygga en del av organisationen på plats där uppe också.
Så kontoret blir kvar i Karlstad?
– Ja vi kommer finnas kvar här som det ser ut. Det är inte ovanligt om man tittar på andra stora evenemang.
Hur ska ni klara att få funktionärer?
– Det är en jättestor utmaning med kompetensen. Vi har inte alls kunnat kommunicerat det här så vi har en resa att göra. Hoppas det är fler även på klubbnivå som kan tänka sig att finnas med och bistå. Jag är också beroende av att nyckelpersoner kring mig följer med och hjälper till att bygga upp den här tävlingen. Det är otroligt många frågor vi måste hantera, det är ingen enkel resa.
Ett förlängt avtal med WRC Promoter efter 2022 är dock inte klart än.
Förhandlingen har fastnat på nya avtalsskrivningar om ekonomiskt ansvar som promotorn lagt till på grund av inställda tävlingar under pandemin.
– Jag har full förståelse för att promotorn vill bygga brandväggar. De ansvarar ju för VM i både rally och rallycross. Vi som arrangör får betydligt tydligare ansvar för olika saker, och vissa saker är svåra att säga ja till.
Ser du att det går att lösa?
– Vi är överens att vi ska lösa det, men vi har extremt svårt att ställa upp på de grundkrav som finns där nu.
– Vintereventet är en av rally-VM:s största utmaningar och Sverige har varit en hörnsten sedan mästerskapets början, säger WRC Promoters eventchef Simon Larkin i ett pressmeddelande.
Svenska rallyt AB hotades av konkurs, men det är nu undanröjt.
– Nu har ägarna stöttat upp bolaget och vi har kommit ut på andra sidan.
Ägarna, Svenska bilsportförbundet och Uvån i Hagfors, vill sälja bolaget, men ny ägare är inte klar än.
Glenn Olsson behöver snart veta hur framtiden för Svenska rallyt AB ser ut i förhandlingen med promotorn.
– Vi har en kravlista att vi måste presentera vårt finansieringspaket före sista juni för de kommande åren.
Känns det skönt att beslutet är taget?
– Ja, man har levt i en väldigt liten värld ett tag med få vänner. Det är kanske ännu färre nu, skojar Glenn Olsson.