Jätteinvestering på morgondagens journalistik – satsar 100 miljoner

Ekonomi
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Victoria Svanberg, styrelseledamot i NWT AB och en av NWT-koncernens ägare.
Foto: Mikael Lindblom
NWT Gruppen gör en storsatsning på digital kompetens. Över 30 personer ska nyanställas i en satsning som omfattar medieverksamheten och distributionen. 23 nya journalister ska förstärka redaktionerna i Värmland, Dalsland och Skaraborg, däribland Karlskoga.

I slutet av förra veckan fattade styrelsen i NWT Gruppen beslut om en av de största satsningarna i bolagets historia.

– Det här är en investering för framtiden av historiska mått. Det kan jämföras med när vi under 1990-talet beslutade oss för att investera i ett nytt tidningshus och en ny tryckpress i Karlstad. Men den här gången är satsningen inte i hårdvara som tryckpressar. Nu gäller investeringarna människor, kompetens och digitala verktyg. Vi går från att vara teknikdrivet till mer och mer av tjänsteföretag, säger Victoria Svanberg, arbetande vice styrelseordförande i NWT Gruppen och delägare i bolaget.

Digital omställning

Satsningen handlar om digital omställning för läsarmarknaden, redaktionerna och annonsmarknaden, samt en särskild satsning på distribution. Det är en investering i teknik och nya digitala verktyg. Men även i ny kompetens. Totalt är det 32,5 nya heltidstjänster varav 29 är dedikerade till att utveckla den digitala läsaraffären.

Sture Bergman
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

– Det handlar om en total investering på 100 miljoner kronor, där vi förstärker den digitala kompetensen inom alla affärsområden under 2022 och 2023, säger Sture Bergman, vd för NWT Gruppen.

23 av de nya tjänsterna hamnar på redaktionerna, en av dem är Karlskoga. Det handlar dels om en satsning på senaste nytt, så kallad “breaking news”, dels om en satsning på fördjupningar och grävande journalistik.

Bred satsning

– Det är en bred satsning på alla redaktioner i Värmland, Dalsland och Skaraborg. Vår målsättning är att nå en digital förstaposition på alla våra orter. Det är till våra titlar läsarna ska gå både för att få reda på de senaste händelserna och få del av fördjupad journalistik, säger Mikael Rothsten som är ansvarig för koncernens publicistiska verksamhet.

Mikael Rothsten

I paketet ingår även en satsning på att utveckla annonsaffären där målsättningen är att i en allt mer komplex annonsvärld erbjuda kunden helhetslösningar. Henri Brännström har rekryterats som ny interim annonsdirektör.

– Henri Brännström har lång erfarenhet av mediebranschen och har byggt upp flera framgångsrika säljorganisationer. Han kommer att leda arbetet med att bygga upp en annonsorganisation som ska kunna erbjuda våra kunder ett väsentligt förbättrat tjänsteerbjudande med bland annat medierådgivning, analys och marknadsplaner, säger Sture Bergman.

Sammanslagning

Den tredje affärsdelen handlar om att bygga en starkare distributionsaffär. Här föreslås förutom ett antal satsningar även en sammanslagning mellan de två dotterbolagen NWT Direkt och Postiljohan.

– Det finns en stark förväntad tillväxt inom distributionen under de kommande åren. Det handlar både om att samarbeta med andra aktörer kring en nationell paketaffär och att investera lokalt i logistik och lager, säger Sture Bergman.

Det finns även möjlighet att bygga helt nya affärer.

– Vi satsar på att bygga upp en egen e-handelsplattform för regional försäljning där vi ska hjälpa lokala företag att lyckas med sina affärer, säger Sture Bergman.

Utvecklingsarbete

Den stora satsning som styrelsen nu har beslutat är ett resultat av ett internt utvecklingsarbete som har bedrivits under våren 2021.

– Syftet med hela arbetet är att säkerställa framtiden för våra fria och obundna tidningar. En fri press är en förutsättning för en fungerande demokrati. Genom att satsa på en digital omställning vill vi säkerställa att den viktiga lokala journalistiken även finns för framtidens läsare och prenumeranter, avslutar Victoria Svanberg.

Fakta om NWT Gruppen

NWT Gruppen är verksam i Värmland, Dalsland och Skaraborg och ger ut följande titlar: Nya Wermlands-Tidningen, Värmlands Folkblad, Arvika Nyheter, Filipstads Tidning, Fryksdalsbygden, Karlskoga Tidning Kuriren, Nya Kristinehamns-Posten, Karlstads-Tidningen, Säffle-Tidningen, Provinstidningen Dalsland, Dalslänningen, Skaraborgs Allehanda, Mariestads-Tidningen, Nya Lidköpings-Tidningen, Hjo Tidning och Götene Tidning.

NWT Gruppen bedriver distributionsverksamhet genom bolagen NWT Direkt och Postiljohan.

NWT Gruppen är delägare i de norska mediebolagen Polaris Media ASA och Schibsted ASA, samt äger 20 procent i bolaget PNV Media som i sin tur äger 51 procent i Stampen Media AB.

NWT Gruppen omsätter ca 550 mkr och har ca 750 anställda.

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.