En skoluppgift blev starten på en försäljningssuccé. Nu får Jenna Gillinger, 36, förfrågningar om sina fitthårstrosor nästan dagligen.
– Det var inte tänkt som en business, men det blev det, säger hon.
CSN är slut och frilansjobben växer inte på träd under pandemin. För musikalartisten, skådespelaren och koreografen Jenna Gillinger, född och uppvuxen i Karlstad, har sidoinkomsterna från försäljningen av fitthårstrosor blivit ett välkommet inslag.
– Jag läste arkitektur och design på Nyckelviksskolan förra året och fick i uppgift att fritt skapa ett mönster utifrån ämnet smuts. Tyvärr är det kvinnliga kroppshåret generellt ansett som orent, ofräscht eller ”icke-trendigt” och jag tycker det är fruktansvärt att unga tjejer ska behöva skämmas för att de har hår. Det ville jag belysa med både humor och politiskt allvar, berättar hon.
Konstfack
Huvudhår samlades in och screentryck togs fram. Sedan handtrycktes ”könshåren” på trosor. Under en utställning på skolan märkte hon att det fanns ett stort intresse för produkten. Och det har hållit i sig.
– Jag kom in på Konstfack förra året och inför den årliga julmarknaden tryckte jag upp 22 trosor och tyckte jag tog i. De sålde slut på två dagar. I februari i år började jag lägga ut och sälja trosorna via mitt Instagramkonto, och det har blivit en toppensuccé.
Vad får du för reaktioner?
– Vissa är upprörda, men de allra flesta är glada över kopplingen och tycker att det är en fin och kul trosa. Gällande namnet ville jag nog både ha ett uppseendeväckande namn och avdramatisera ordet fitta. Det är kul att sälja en trosa med fitthår. Jag får förfrågningar i stort sett varje dag från folk som vill köpa.
”Trosor över hela lägenheten”
Jenna Gillinger bor sedan flera år tillbaka i Stockholm tillsammans med sin skådespelande make Göran Gillinger, barn och bonusbarn. I framtiden hoppas hon kunna kombinera jobb som inredningsarkitekt med skådespeleri och konst- och möbeldesignuppdrag.
– Jag har en enskild firma sedan tidigare då jag jobbat som frilans. Jag har inte skaffat någon näthandel för trosan. Allt har gått så fort. Nu börjar det bli ganska mycket. Det ligger trosor över hela lägenheten och barnen som är tre och fem skrev fitthår på en teckning nyss. De tycker mammas håriga trosor är fina, men jag borde kanske skaffa en ateljé, säger hon och skrattar.
Den feministiska aspekten av trosorna är viktig. Jenna Gillinger vill avdramatisera och kunna påverka.
– Jag har två bonustonåringar hemma och ungdomars intryck av vuxna kroppar är tyvärr oftast via porren. Jag vet inte om just min trosa gör skillnad, men i just mitt hem kanske den gör det. Att man kan prata om könshår och ser att jag har håriga armhålor och ben. Att det blir normaliserat och inget konstigt.
Hur ser framtiden ut för fitthårstrosorna?
– De har blivit en snackis, och det är jättekul. Det var inget jag tänkte på från början. Nu vill flera kroppsaktivister och feministiska förebilder som jag ser upp till ha mina trosor. Det känns så roligt. De finns i två olika modeller och fyra olika färger vardera upp till storlek 3XL. Jag beställer trosorna och syr dem inte själv. Det är svårt att få tag på större än XL och XXL men det finns oceaner av modeller i storlek XS att välja bland. Det är så trist hur normen ser ut. Bland mina beställningar är de flesta i L och uppåt. Framöver hoppas jag kunna gå upp ännu mer i storlekar och inkludera alla.
Onlinemarknad
I helgen medverkar Jenna Gillinger med sina fitthårstrosor under onlinemarknaden Local Femmes Market på Instagram. Där marknadsför deltagarna varandra. I övrigt har hon inte försökt nå ut. Undertecknad fick nys om trosorna genom Instagramkontot Kobranhugger som lagt ut en bild på sig iklädd fitthårstrosorna.
Vad blir nästa projekt?
– Jag har massor med idéer. Nu gör jag mycket prototyper till möbler och målar mycket. Jag har sålt många mobilskal och tavlor. Jag älskar att skapa, berätta och bygga. All försäljning sker väldigt oplanerat. Någon kan ha sett något jag gjort och vill köpa det. Jag har inte sett det som en business, det råkade bara bli det. Det är kul.