Hoppa till huvudinnehållet

Brunnsborraren visade världsklass i lag-VM

Publicerad:
Reporter Dennis Pavlovic
Dennis Pavlovic
dennis.pavlovic@kt-kuriren.se
Såret kom på det allra sista crossprovet, men det var det värt. Mikael Persson slutade trea individuellt när lag-VM i enduro avgjordes förra veckan.
Såret kom på det allra sista crossprovet, men det var det värt. Mikael Persson slutade trea individuellt när lag-VM i enduro avgjordes förra veckan. Foto: Kajsa Juslin

Mikael Persson slog alla proffs utom två och blev individuell trea i Six Days. Persson hoppas att bragden ska räcka hela vägen till en ny chans som proffsförare i VM 2022.

– Med rätt förutsättningar tror jag absolut att jag kan bli världsmästare, säger Karlskogaföraren.

SM-guld till Mikael Persson: ”Lite oväntat”

Mikael Persson, 26, jobbar som brunnsborrare 07–16 de flesta dagar, men unnade sig lite extra ledigt inför Six Days.

Han hade "sjukt bra energi" när stortävlingen drog i gång förra måndagen och tänkte att det kanske kunde räcka till en individuell topp tio-placering under någon av de sex dagarna.

Det blev en femteplats direkt, men trots det var han smått missnöjd efter första dagens sista prov.

– Vi som startade först (E1-klassen) fick hårt regn under sista provet. Jag tappade en placering på det provet, blev femma totalt i stället för fyra. "Det här var det bästa jag någonsin skulle ha presterat på ett Six Days... Det hade varit coolt med en fjärdeplats, men det är som det är", tänkte jag.

Blev chockad

När Six Days, som även brukar kallas för lag-VM, fortsatte på tisdagen körde Persson på utan att vare sig tänka särskilt mycket eller få särskilt mycket information.

– Själva organisationen från Svemo (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet) var ju där, men jag hade inte med mig någon hemifrån. Jag visste inget om totalresultaten under dagen.

– Varje gång du går i mål får du bara just din tid på en tavla och placeringen som den gav på det provet. Jag startade som femma andra dagen och blev tvåa på något prov, trea på något prov. Men det skulle ju starta fler snabba efter mig, tänkte jag.

När Persson "krängde" däck efter målgången kom fler och fler personer fram och berömde hans körning under dagen.

– Till slut kunde jag inte hålla mig. "Vad blev jag? Du blev trea!". Jag trodde inte det var sant.

Karlskogaföraren hade, ännu en gång, inga förhoppningar om att kunna fortsätta leverera på världsklassnivå men gjorde just det. Han blev trea även på onsdagen, torsdagen, och fredagen.

– Det var helt galet, vilken känsla. Folk runtomkring var också i chock. När vi hämtade hojarna på morgnarna kom gamla polare fram, jag tävlade ju mot dom här i VM förr. "Fan vad coolt att du är tillbaka och är med och drar häruppe".

Mikael Persson tog sin fjärde raka tredjeplats i veckans femte race på fredagen.
Mikael Persson tog sin fjärde raka tredjeplats i veckans femte race på fredagen. Foto: FIM International Six Days Enduro

Persson avslutade även veckan med en slutplacering som trea.

– Jag tror det här är det största jag har gjort. Även om jag har vunnit UVM-guld (2015) så är det inte samma storlek.

– Det här är vår största tävling. I VM är det "bara" de bästa i världen, 60–70 stycken. Här var det 630 startande. Alla, alla de bästa var inte med, men många toppåkare i VM var med.

Förutsättningarna

Persson placerade sig, bland många andra, före Davide Guarneri och Jaume Betriu som ligger femma respektive åtta i den individuella VM-serien.

Prestationen blir knappast mindre imponerande när man väger in de nämnda förutsättningarna.

Persson uppskattar att han jobbar 70–80 procent varje månad och att han själv bekostar 70 procent av den här SM-baserade säsongen.

Toppkonkurrenterna i Six Days, som avgjordes i norra Italien, har fabrikskontrakt och lever på att köra enduro.

– Jag kommer upp i åtta–tio träningspass en bra vecka. De kör dubbelt så många, alla gånger.

Karlskoga enduroklubb-stjärnan vet vad han pratar om. 2016 och 2017 levde han just som fabriksförare för Yamaha. 2016 (senior-VM) och 2017 (JVM) blev dock mindre lyckade resultatmässigt och kontraktet förlängdes inte.

– Jag var kanske inte helt färdigutvecklad för den situation jag blev satt i. Jag klarade inte av situationen riktigt, säger Persson om åren som fabriksförare.

– Jag hade svårt att anpassa mig till olika situationer. Vi hade kört privat i många år, gjort allt på sättet jag själv ville med hjälp av familjen. Då hamnade jag under någon annans vingar, någon som var som jag. Vi var som två pluspoler. Jag ångrar många beslut, med facit i hand skulle jag ha anpassat mig bättre.

Siktar mot VM 2022

Fabriksförarna i Six Days lämnade över hojarna till sina arbetsgivare efter tävlingen innan de flög vidare.

Mikael Persson hade 213 mil i bil framför sig, men han åkte hem till Karlskoga med en bekräftelse på att han kan mäta sig med de allra bästa.

Efter guld 2018 och 2019, silver 2020 och ledning i SM 2021 finns nu ingen annan förhoppning än att åter vara fabriksförare i VM-serien 2022.

– När jag blev tillfrågad om Six Days kände jag att det kanske var min chans till att försöka en gång till. Det är det jag jobbar för nu, att komma ut och ge det en chans till. Försöka nå så långt jag någonsin kan.

Sverige slutade fyra i den internationella lagtävlingen, som innehöll 20 nationer och vanns av hemmanationen Italien.

Bäst individuellt var spanske VM-tvåan Josep Garcia – som slutade just tvåa bakom Mikael Persson i ungdoms-VM 2015.

– Det är sant, det var honom jag hade fighten om VM-guldet med 2015. Han har åkt fabrikshoj varje år sedan dess och jag har jobbat, men återigen av egna val. Att vi var så nära varandra igen nu, sex år senare, är väldigt stort för mig. Någonstans säger det att jag har potentialen och jag hoppas få visa den nu.

Mikael Persson tillbaka i Karlskoga, hos storebror tillika mekanikern Anders närmare bestämt, efter den långa bilresan hem från Italien.
Mikael Persson tillbaka i Karlskoga, hos storebror tillika mekanikern Anders närmare bestämt, efter den långa bilresan hem från Italien. Foto: Kajsa Juslin

Artikeltaggar

KarlskogaMicke PerssonMotorsport

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.