Nu ska förutsättningarna för att producera biobränsle från bland annat restprodukter från Moelven i Otterbäcken undersökas.
– Både Volvo och OKQ8 är intresserade av att få hållbara och förnybara biodrivmedel som ersätter fossila bränslen, säger Thorbjörn Ridderberg på OKQ8, som tillsammans med Volvokoncernen och Moelven ingår i projektet.
Den fördjupade förstudien ska göras på elva månader fram till juni 2022. Mats Öman, kommunchef i Gullspångs kommun som är projektägare, ser en stor styrka i medverkan från Moelven, OKQ8 och Volvo.
– Det är tre riktigt tunga spelare som är med och ser ett värde i detta. Exakt var vi landar vet vi inte, det är en fördjupad förstudie, men vi ska försöka komma fram till något bra, säger Mats Öman.
Frågan om en bioenergianläggning i Otterbäcken har utretts tidigare, under 2010-talet, utan att man fann en väg till kommersiell lönsamhet.
– Nu känns det mer rätt i tiden, säger kommunalrådet Carina Gullberg (S).
– Det kommer inte gå att elektrifiera allting, det finns till exempel en stor mängd tunga fordon. Nu är det dags att titta på det här igen, vad finns och vad skulle kunna produceras, säger hon.
I projektet ska man utvärdera förutsättningarna för att bygga en anläggning för att producera biobränsle baserad på lokal råvara.
Som råvara ser man restprodukter från Moelvens produktion i Otterbäcken som en värdefull resurs. Tanken är att en eventuell anläggning ska finnas i närheten av Moelven Vänerply i Otterbäcken.
I studien kommer man även att titta på andra råvaror från närområdet, som skogs- och jordbruksavfall.
Olika tekniska alternativ ska undersökas, både befintliga tekniker och framtida ska tas med i beräkningen.
I en bioenergikombinatanläggning kan det förutom biobränsle även produceras värme och el.
– Värme får man hur man än beter sig. Det är viktigt att kunna utnyttja det. Men huvudprodukten för att tjäna pengar på är framförallt tänkt att vara fordonsbränsle, säger Sofia Klugman, en av projektledarna vid IVL, Svenska Miljöinstitutet.
Det är bränsle som OKQ8 är intresserat av.
– En förhoppning är att få färdigt bränsle som går att använda i dagens tillämpningar, säger Thorbjörn Ridderberg vid OKQ8.
Thorbjörn Ridderberg framhåller det stora värdet av hamnen i Otterbäcken för eventuell vidare transport av bränslet. Han ser också en fördel i att det finns pipeline till hamnen.
Sofia Klugman menar att det är svårt att få ekonomi och bra hållbarhetsvärden och man inte finner en bra användning för värmen som produceras. Ett alternativ kan vara om Moelven själva kan nyttja värmen, eller om andra befintliga eller tillkommande industrier kan nyttja den.
Att satsa på fjärrvärme i ett mindre samhälle som Otterbäcken menar Carina Gullberg svårligen skulle vara lönsamt.
Det finns i landet ett fåtal liknande projekt, enligt Sofia Klugman. Ett exempel är ett projekt i Gävle där pyrolysolja görs från sågspån.
Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling förväntas stötta projektet med 850 000 kronor, men formellt beslut har ännu inte tagits om det. Från Gullspångs kommun sida ville man emellertid inte vänta på detta, utan har sett till att starta projektet ändå.
Västra Götalandsregionen har avsatt 300 000 kronor till projektet, efter beslut i regionutvecklingsnämnden.
– Klimatfrågan får allt högre aktualitet och, vid sidan av elektrifiering, finns ett stort och växande behov av biobränsle, säger Kristina Jonäng (C), nämndens ordförande i ett pressmeddelande.
– Otterbäcken har alla förutsättningar och industrin har visat intresse. Det glädjer oss och kan skapa arbetstillfällen i Gullspångsområdet, uttrycker hon vidare i pressmeddelandet.