Karlskoga Bryggeri har för liten kapacitet för att få in någon produkt på Systembolaget.
Men nu har man fått det ändå.
Det kan man tacka samarbetet med Wermlands Brygghus i Kristinehamn för.
Karl-Johan Eriksson, en av ägarna av Karlskoga Bryggeri och sedan en tid tillbaka också Woody´s pub, som numera heter Bryggeriet, har precis tillfrisknat efter att ha legat sjuk i corona.
Corona är också ett öl från Mexico.
– Jag tycker nästan lika illa om båda, skrockar Karl-Johan.
Inte konstigt. Karl-Johan och hans kollegor på det lilla bryggeriet, ovanför Bryggeriet, gillar att experimentera och ta fram öl med karaktär. Alltså så långt ifrån Corona man kan komma.
För litet
Puben har varit i bryggeriets ägo sedan ett år tillbaka och förra sommaren flyttade man in på allvar.
– Vi hyr lokalen för att kunna sälja vår öl direkt till kund, vilket givetvis är bättre för oss ekonomiskt. Vi har öppet en helg i månaden och arrangerar lite ett större event varje kvartal, typ Oktoberfest.
Så var det i varje fall tänkt och det började också bra.
– Vi hade också fullbokat med företagsevent och andra provningar. Då såg det ljust ut. Sedan vände allt på bara några dygn när pandemin kom tillbaka, säger Karl-Johan.
Pandemin har med andra ord slagit hårt mot Karlskoga Bryggeri och Bryggeriet. För att säkra upp verksamheten på sikt behövde man därför hitta andra vägar för sina brygder än via puben och enstaka provningar.
En lösning skulle kunna vara Systembolaget.
Det var bara ett problem, bryggeriet är alldeles för litet.
Som tur var fanns lösningen bara ett par mil bort - i Kristinehamn.
– Hans Skan på Wermlands Brygghus är en god vän till oss och är till stor hjälp när vi kört fast. Och med deras betydligt större kapacitet, man kan göra 2 000 liter per omgång mot 200 liter här hos oss, har vi kunnat få ut ett av våra öl på Systemet. Dessutom har "Wermlands” allt från etikettmaskiner till en väl fungerande leveransorganisation. Sådant är viktigt när det ska bryggas större mängder.
Med bett
Karl-Johan berättar att det är en pilsner som nu står på hyllorna på nästan ett dussin Systembolag.
– Vi har utgått från vår Brukslager, med andra ord en pilsner med ”lite bett”. Utmaningen har varit att behålla karaktären när vi skalat upp produktionen i Kristinehamn. Vi är nära, men vi ska göra några små justeringar framöver, lägger han till.
Och fortsätter:
– Vi gjorde tusen flaskor och de är faktiskt i stort sett slutsålda. Nästa gång gör vi det dubbla…
Och Karl-Johan hoppas att samarbetet med Wermlands Brygghus inte bara ska fortsätta, utan även utvecklas.
– Jag tror ”Wermlands” kan vara till stor hjälp för oss. I dagsläget betyder inte det här så mycket ekonomiskt för oss, men ett mål är att vi ska ha ett par sorter till på Systembolaget inom det kommande året. Då kommer det säkert att göra skillnad.
– Men vilka ölsorter som i sådana fall som skulle vara aktuella kan jag inte svara på i dag, men gärna någon IPA...
Studerar till jurist
Karl-Johan hoppas snart kunna köra i gång verksamheten i Karlskoga igen på allvar. Men puben kommer inte att ha lika mycket öppet som under Woody´s ”storhetsdagar”.
– I varje fall inte under vår tid som ägare. Vi sju som driver det här har ju andra jobb, eller studier, som kräver en hel del. Det finns varken tid eller ork för en större satsning. Drömmen vore ju om någon annan aktör drev puben på heltid och vi gjorde ölen en trappa upp, säger Karl-Johan, som har ett år kvar på sina juridikstudier i Örebro.
Prioriterar kvalitet
Men puben kommer ändå att hållas öppen för alla gäster en gång i månaden och under ett par veckor i sommar.
– Men som mest ett par dagar i veckan. Och stänger, ja det gör vi alltid tidigt på kvällen, säger Karl-Johan.
– Vi är ingen ”vanlig” pub på det sättet. Här handlar det mer om kvalitet än kvantitet…
.