Hoppa till huvudinnehållet

Satsar miljoner på att återstarta linjer – men inte i Degerfors

Publicerad:
Reporter Per Lindgren
Per Lindgren
per.lindgren@kt-kuriren.se
Nina Höijer (S)
Nina Höijer (S) Foto: Per Lindgren

Länstrafiken får sex miljoner extra i år och därefter tio miljoner per år. De pengarna ska bland annat användas för att återstarta en del linjer som tagits bort. Men linjerna 541 och 542 mellan Svartå, Åtorp och Degerfors är inte med i den satsningen.

Nina Höijer (S), ordförande i Region Örebro läns samhällsbyggnadsnämnd, förklarar varför man kan öka anslagen till Länstrafiken med tio extra miljoner per år från och med nästa år.

– Vi har ju tre inkomstkällor: statsbidrag, skattemedel och avgifter. Det vi såg i början på året var att statsbidragen ökade mer än vi hade räknat med. Dessutom är arbetslösheten lägre än beräknat, vilket innebär mer skatteintäkter. Därför vågade vi ge Länstrafiken i uppdrag att titta på vilka linjer som inte skulle ha tagits bort, sett till antal resenärer, om vi inte hade behövt spara tio miljoner extra. Det ska vi ta beslut om om några veckor.

Fört över ansvaret

Linjerna 541 och 542 (mellan Svartå, Åtorp och Degerfors) som ska läggas ner kommer inte att vara med bland de linjer som man återupptar.

– De linjerna hör till dem där det nästan uteslutande var grundskoleelever som åkte, och det finns många sådana linjer i länet. Dem har vi fört över ansvaret för till respektive kommun, i det här fallet Degerfors.

Hon berättar att Länstrafiken tog över ansvaret för de linjerna i syfte att få fler att åka buss, men så blev det inte.

– Därför har vi återfört dem till kommunerna.

Hon är däremot inte främmande för att låta Länstrafiken trafikera de aktuella sträckorna i Degerfors.

– Kommunen kan upphandla sin trafik själv, men man kan också ta hjälp av Länstrafiken. Det är upp till varje kommun och jag tror att det är fyra, fem kommuner som vi beställer trafik åt och där räkningen går till kommunerna. En del kommuner har valt att sköta det helt själva. Vill Degerfors att vi sköter upphandlingen åt dem, då gör vi det utifrån de avtal vi har med Svealandstrafiken.

Starta om

Nina Höijer hoppas att Länstrafiken ska nå så många resenärer som möjligt med de linjer som man nu ska återinföra.

– Jag hoppas att fler väljer att åka kollektivt, för det är då vi kommer att kunna ha kvar ännu mer trafik.

Hon berättar att pengarna som ska satsas på att återinföra linjer även ska användas till att bibehålla övrig trafik. Därutöver har Länstrafiken har fått extra medel för i år, som ska användas till att starta om efter pandemin.

– Men vi har inte vågat sätta igång det förrän nu. Vi har ju sagt ända fram till slutet av januari att man inte ska åka med oss.

Hon berättar att man snart ska dra igång olika kampanjer, till exempel rabatt för universitetsstudenter.

Artikeltaggar

DegerforsLänstrafikenNina HöijerRegion Örebro länSvartåTrafikÅtorpÖrebro län

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.