I Sverige ägs 16 procent av alla företag av personer över 65 år, vilket är högst snittålder i EU. Detta är bolag som snart måste få nya ägare för att inte tvingas lägga ner. Samtidigt råder det en nybyggaranda i Sverige.
Det startas företag som aldrig förr och ett av det mest heta drömyrket bland unga är att vara entreprenör. Och det handlar inte bara om startups inom teknik utan det finns en vilja och dröm om att starta företag inom alla tänkbara sektorer. Men få nystartade företag klarar sig förbi mikrostadiet. Vi behöver företag som växer och kan skapa fler och nya jobb. Här spelar företagsförvärv och framgångsrika generationsskiften en viktig roll - vilket kan både rädda och skapa många nya jobb.
Idag står över 100 000 företag inför ett generationsskifte där ägaren redan passerat pensionsålder - och i många fall finns det ingen familjemedlem som står på tur att ta över. Det är inte rimligt att låta många av våra företag gå i graven och börja om från noll. Här finns en spännande matchningsmöjlighet. Varför inte öka öka kontaktytorna mellan unga entreprenörer och äldre som vill trappa ner och lämna över sitt företag? Det pratas ju mycket om hållbarhet och återbruk idag - detta gäller även i högsta grad för företag!
För att få ett lyckat generationsskifte där unga entreprenörer ser det som ett attraktivt alternativ att ta över och vidareutveckla fungerande verksamheter behöver samhället satsa på bättre rådgivning och en ökad medvetenhet.
Statens uppgift bör vara att underlätta ägarskiften i företag så att de kan leva vidare och utvecklas med nya ägare och utan att mer än halva vinsten måste betalas i skatt.
De entreprenörer som tar sig an en etablerad verksamhet, snarare än att bygga allt från början, kan då lägga mer fokus på utveckling och förbättringar. När nya perspektiv kombineras med en stabil grund kan fler företag expandera och bli starkare. Det här är en spännande möjlighet för svenskt företagsklimat och i förlängningen gynnsamt för arbetsmarknaden. Dessutom väldigt hållbart.
Tyvärr råder en osäkerhet kring hela processen som behöver brytas. Både säljare och köpare lever till stor del fortfarande i tron att ägarbyten är något komplicerat och krångligt. För många företagare har dessutom själva företaget varit besparingen och det är viktigt att företagarna börjar i tid för en lyckad försäljning.
Från köpares håll är en vanlig föreställning att ett stort kapital krävs för att köpa bolag, men idag finns en mängd finansieringslösningar som konkurrerar med storbankerna och öppnar för nya möjligheter.
En ökad offentlig diskussion skulle hjälpa till att skingra felaktiga föreställningar om generationsskiften samtidigt som stora ekonomiska värden och många arbetstillfällen skulle kunna räddas.
Alexis Kopylov, vd DBT