Karlskoga kommun har tagit fram en egen tidning, ett magasin som kort och gott heter ”Karlskoga”. Syftet med magasinet är att marknadsföra kommunen och att hjälpa de lokala företagen i deras kompetensförsörjningsarbete.
Karlskoga kommuns PR- och marknadschef Anna Posth berättar att man på kommunen ville göra något för att på ett bra sätt lyfta fram de fina delar som Karlskoga har att erbjuda. Man kom fram till att magasinsformatet passade bra.
– Vi gör ett magasin med både foton och text. Det är redaktionellt arbete, men inte journalistiskt på det viset att man granskar samhället, utan lyfter fram det som är fint med Karlskoga, förklarar hon.
I magasinet har man försökt att täcka in ett brett spektrum.
Tidlöst magasin
– Vi har inslag från olika företag, men även från kulturliv, idrottsliv, natur, miljö, vi lyfter fram någon restaurang, något hotell har fått ta lite plats och så vidare. Vi har försökt hitta saker så att alla Karlskogabor ska känna igen sig i något av det vi lyfter fram, säger Posth.
Magasinet har tagits fram i samarbete med flera företag inom industrin.
– I grunden handlar magasinet om att vi vill förstärka den positiva bilden av Karlskoga hos våra kommuninvånare, men i förlängningen är det också ett redskap för att kunna jobba med kompetensförsörjning eftersom vi kan dela ut det här magasinet rent fysiskt i kompetensförsörjningsarbetet.
Man har försökt göra magasinet så tidlöst som möjligt.
– Målet är att den ska hålla i åtminstone ett till två år, säger Anna Posth.
30 000 exemplar
Magasinet ska delas ut till samtliga hushåll i Karlskoga, mellan 27 maj och 2 juni.
Det ska dessutom spridas i närliggande kommuner, inom näringslivet och på strategiska platser runt omkring i Karlskoga.
– Vi tänker också skicka ut det till tidigare karlskogingar som bor i andra delar av landet. Dessutom ska företag, främst de som har varit delaktiga i magasinet, få ett antal exemplar som de kan sprida internt inom sina verksamheter, säger Anna Posth.
Upplagan ligger på 30 000 exemplar.
Vad har det kostat?
– Det har jag inte räknat ut ännu. Vi har delfinansiering av näringslivet så det är inte så kostsamt. Dessutom har vi gjort nästan allt jobbet internt. Vi har inte anlitat någon byrå eller liknande, utan vi har skrivit och fotat nästan allt själva. Vi har hållit ner kostnaderna på det sättet. Visserligen har det kostat lite arbetstid, men det ser vi som väl värt. Det här blir ju ett material som vi kan använda i marknadsföringen av Karlskoga, både internt och externt i många olika sammanhang, slår Anna Posth fast.
Inte bestämt än
Hon hoppas att magasinet tas väl emot av Karlskogborna och andra läsare.
– Jag tror att många kommer att tycka att det här är väldigt roligt att läsa, för det kommer fram historier som ger kunskap om staden som man kanske inte hade tidigare.
Om magasinet blir en engångsföreteelse eller om det kan bli fler nummer i framtiden är inte bestämt än.
– Det har ju varit en ganska stor satsning som vi kommer att kunna använda oss av i ett eller två år i vårt arbete. Därefter får vi se om vi vi ska göra något motsvarande eller om vi hittar andra sätt att jobba på, säger Anna Posth.