Det börjar närma sig sommartid och för gymnasieeleverna i Degerfors innebär det bland annat examinationer och slutuppgifter, men för de elever som läser kriminologi betyder det mordgåta.
Under året som gått har eleverna som studerat kriminologi fått lära sig allt från utredning till varför man blir kriminell. De har även varit på en hel del studiebesök med hjälp av samarbete med både polisen och kriminalvården för att få mer insikt i hur man utför olika arbeten inom kriminologi, och i tisdags var det dags att sätta de kunskaperna på prov.
– Det är första året som vi har kriminologi som kurs så det är första gången vi examinerar, men eleverna tycker att det är jätteroligt, berättar Ulla Larsson, gymnasielärare.
Under examinationsdagen delades eleverna in i fem grupper för att sedan få bakgrundshistorien där de får reda på vem som har blivit mördad och vem offret är, men också en lista på misstänkta. Sedan skulle de ta sig till brottsplatsen där eleverna fick ta på sig skyddsutrustning och ansiktsmasker för att inte kontaminera den iscensatta brottsplatsen medan de samlade bevismaterial till utredningen.
– Det är roligt att få prova på. Man lär sig mer av att göra än att läsa om det i en bok, berättar Ronja Johansson, som går sista året på samhällsvetenskapsprogrammet.
På brottsplatsen samlade eleverna bevis för att sedan analysera det i labbet. Där fick de analysera både olika typer av sandkorn och blodgrupper, något som andraårseleven Anas Rashiid tyckte var en utmaning.
– Det var svårt att skilja på de olika sorters sandtyper och DNA-analysen var också svår, men det här har varit det roligaste med hela kursen.
Anas arbetade tillsammans med Ronja och Anh Nguyi, som också går andra året, för att hitta den misstänka mördaren.
– Vi är på god väg, nu ska vi bara analysera allt och komma fram till en misstänkt.
I labbet träffar Karlskoga Tidning-Kuriren Susanna Auhy, Elin Krona, Emma Adamsson och Paula Johansson som ska analysera blod och sand de funnit på brottsplatsen.
– Det går bra, vi har en misstänkt, berättar Elin, som också tycker att sandanalysen var den största utmaningen.
– Sanden är svår att analysera. Det har varit en utmaning att se skillnad på olika sandtyper i mikroskåpet.
Naturkunskapsläraren Jessica Hedén har varit med och byggt upp labbet inför mordgåtan.
– Det är jätteroligt, det här är ju verkligen min grej. Det är roligt att se eleverna använda sina kunskaper och det har gått över förväntan faktiskt. Det har varit ett bra flyt och de har ett väldigt bra samarbete.
Analyserna lämnades sedan för att analyseras och rättas, för att lärarna sedan ska avslöja vem den riktiga mördaren är.