Nya beslut har fattats och länets infrastruktur kommer att fortsätta utvecklas i samband med en utredning kring tågförbindelser, som kommer att utföras av Trafikverket.
I måndags offentliggjorde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) den nationella transportinfrastrukturplanen för perioden 2022-2023.
För Region Örebro län innebär regeringens nyfattade beslut om den nationella planen för transportinfrastruktur, inga skillnader jämfört med Trafikverkets förslag från november förra året.
Beslutet innebär däremot att till exempel elvägspiloten mellan Örebro och Hallsberg, kommer att fullföljas. Det innebär också att de uttalade satsningarna på bangårdarna i Laxå och Frövi ligger kvar, som tidigare presenterade förbättringar av riksväg 50 och järnvägen mellan Degerön och Hallsberg, enligt ett pressmeddelande från Region Örebro län.
– Det är bra att redan prioriterade åtgärder befästs och fullföljs från regeringens sida så att vi kan fortsätta utveckla infrastrukturen i länet, vilket kommer att gynna både regionen och Sverige, säger Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.
Utreda förutsättningar
I den nationella transportinfrastrukturplanen fastslår ministern Thomas Enreroth, vidare att Trafikverket ska utreda förutsättningarna för hur stråket Oslo-Stockholm kan utvecklas.
- Det är glädjande att Trafikverket nu får ett formellt uppdrag att utreda gränsöverskridande förbindelser med Norge tillsammans med Jernbanedirektoratet, som har motsvarande uppdrag på norska sidan. Stråket Oslo-Stockholm skapar förutsättningar för regional och lokal utveckling och kommer att fylla en viktig roll i samband med försvarets upprustning där samhällsviktiga myndigheter och beredskap kommer att koncentreras till Örebro och Värmlands län. En dialog mellan Trafikverket och berörda regioner och kommuner är av största vikt, säger Nina Höijer (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, i ett pressmeddelande.