Hoppa till huvudinnehållet

Muskelbilar i massor på stor bilträff

Publicerad:
Reporter Per Lindgren
Per Lindgren
per.lindgren@kt-kuriren.se
Anders Carlssons Plymouth GTX från 1970 har 16 tändstift för maximal effekt.
Anders Carlssons Plymouth GTX från 1970 har 16 tändstift för maximal effekt. Foto: Per Lindgren

Sveriges största och enda träff för muskelbilar har börjat. Under fredagen rullade bilarna in på flygfältet i Karlskoga, i en till synes aldrig sinande ström.

Träffen är för amerikanska muskelbilar från åren 1964 till 1973, en speciell epok i amerikansk motorhistoria. De bilarna utmärks ofta av att vara förhållandevis små men ha en mycket stor motor.

En röd Chevrolet Impala var en av många bilar på plats.
En röd Chevrolet Impala var en av många bilar på plats. Foto: Per Lindgren

Träffen i Karlskoga är unik och lockar deltagare från hela landet. KT-Kurirens utsände var där och träffade några av dem.

Den här motorn stack ut på mer än ett sätt.
Den här motorn stack ut på mer än ett sätt. Foto: Per Lindgren

Lars Andersson och hans dotter Hanna Oskarsson hade åkt de 15 milen från Åmål för att vara med på muskelbilsträffen i Karlskoga.

– Det är det värt för att få träffa likasinnade. Det finns massor av bilträffar, men en träff för bara muskelbilar är ovanligt, säger Lars.

Flera av bilarna hade många lustiga detaljer.
Flera av bilarna hade många lustiga detaljer. Foto: Per Lindgren

Bilen de åker i är en Chevrolet Chevelle från 1968 med runt 750 hästar under huven. Med tanke på vad det är för bil drar den förhållandevis lite bensin.

– Jag har optimerat den, så kör jag i hundra drar den cirka en och en halv liter milen. Men visst var det roligare när bensinen var billigare...

Lars Andersson och hans dotter Hanna Oskarsson vid den läckert gula Chevrolet Chevellen.
Lars Andersson och hans dotter Hanna Oskarsson vid den läckert gula Chevrolet Chevellen. Foto: Per Lindgren

Bilen sticker ut från mängden med sin varmt gula kulör.

– Det är en egen blandning av gul pärlemor med lite extra i, avslöjar Lars.

En annan bil som sticker ut är Raimo Svenssons vita Ford Mustang från 1972, som han har fraktat på trailer från hemmet i Järfälla till träffen i Karlskoga. Att köra bilen hela vägen var det inte tal om.

"Blinka med blåljusen om du vill race:a!" står det bak på Raimo Svenssons Ford Mustang. Men racing slutade han med 1982.
"Blinka med blåljusen om du vill race:a!" står det bak på Raimo Svenssons Ford Mustang. Men racing slutade han med 1982. Foto: Per Lindgren

– Motorn är inte till för långkörning, bara lite smårace och cruising, förklarar Raimo.

Bilen är en jubilar, och det dubbelt upp:

– Bilen fyller 50 år i år, och nästa år har jag ägt den i 50 år, berättar Raimo.

Raimo Svensson lastade av sin ögonsten.
Raimo Svensson lastade av sin ögonsten. Foto: Per Lindgren

Det finns lokala namn på träffen också. En av dem är Per-Olov Lundberg från Karlskoga. Han visar upp sin Buick Wildcat från 1967. Det är hans första renodlade muskelbilsträff, trots att han har haft bilen sedan 1995, alltså i 27 år.

Per-Olov Lundberg har en Buick Wildcat från 1967.
Per-Olov Lundberg har en Buick Wildcat från 1967. Foto: Per Lindgren

– Jag har gjort mycket med den under de åren. Jag har bland annat renoverat motorn, målat bilen undertill och gjort en ny sufflett, säger han.

Vid tidningens besök någon timme efter att träffen börjat är arrangören Fredrik Bergström mycket nöjd. Vädret är strålande och det har redan kommit massor av bilar.

– Det är över förväntan, säger han.

Arrangören Fredrik Bergström är mycket nöjd med både väder och uppslutning.
Arrangören Fredrik Bergström är mycket nöjd med både väder och uppslutning. Foto: Per Lindgren

Artikeltaggar

Fritid och livsstilKarlskogaKarlskoga Motorsportvecka

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.