Hoppa till huvudinnehållet

Vann mot bilhandlare i Karlskoga

Publicerad:
Reporter Anders Persson
Anders Persson
anders.persson@kt-kuriren.se
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

En missnöjd kund i Malmö anmälde en bilhandlare i Karlskoga till Allmänna reklamationsnämnden.

En kvinna hade köpt en Kia av en bilhandlare i Karlskoga. Bilen utannonserades med fem års nybilsgaranti.

Dagen efter köpet fick hon veta av Kia att bilen förlorade garantin redan vid det första servicetillfället eftersom den då hade gått 1 534 mil, i stället för max 1 500 mil. Hon klagade samma dag till bilhandlaren och krävde återköp, vilket bolaget inte gick med på.

Arn skriver: "Av utredningen i ärendet framgår att bilhandlaren i annonsen uppgett att bilen har nybilsgaranti i fem år, vilket är felaktig. Nämnden konstaterar att bilhandlaren är ansvarigt för de uppgifter om bilen som bolaget lämnat även om det är tillverkaren som ansvarar för nybilsgarantin. Nämnden rekommenderar nu bolaget att gå kundens krav till mötes.

Artikeltaggar

Allmänna reklamationsnämndenKarlskogaKonsument

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.