Hoppa till huvudinnehållet

Krävs kunskap för att få elever med autism tillbaka till skolan

Publicerad:
Skolan är en extra krävande miljö för ett barn med autism. Foto: Christina Teuchler

Vart femte barn med autism är frånvarande 40 dagar eller längre under ett läsår på grund av brist på anpassningar och stöd i skolan - en fördubbling jämfört med 2016. Detta visar Skolenkäten 2022, från Autism- och Aspergerförbundet.

I Örebro län beräknas 700 skolbarn ha autism.

Dessutom uppger mer än hälften att skolan saknar en plan för elevens återgång till skolan efter långvarig frånvaro.

– Det är beklämmande att så många skolor fortfarande brister i att förebygga frånvaro genom att ge elever med autism rätt anpassningar. Att skolor dessutom saknar en plan för återgång till skolan efter långvarig frånvaro är ett svek mot dessa elevers rätt till skolgång, säger Gunilla Sundblad, förbundssekreterare Autism- och aspergerförbundet.

Av de cirka 700 elever med autism inom länet består en skoldag av ett myller av sinnesintryck och krav på socialt samspel som ofta är överväldigande. I skolenkäten lyfts framförallt dessa orsaker till elevens frånvaro: bristande stöd under skoldagen, brister i anpassning av skolmiljön och att skolpersonalen har för låg kunskap om autism.

– Elever med autism behöver anpassningar under hela skoldagen, även raster och i skolmatsalen. Kunskap om hur vi skapar en skola som passar även elever med autism finns att tillgå hos exempelvis Specialpedagogiska skolmyndigheten. Nu är det dags för Sveriges skolpolitiker att agera så skolans personal får rätt förutsättningar att skapa en skola som även passar för elever med autism, avslutar Gunilla Sundblad.

Råd till skolpersonal

Fem punkter

Autism- och aspergerförbundet har tagit fram fem punkter som stödjer elever med autism att komma tillbaka till skolan:

1. Analysera elevens situation tidigt

Analysera tidigt orsakerna till frånvaron tillsammans med eleven och föräldrarna. Ta ströfrånvaro på allvar för att kunna förebygga. Säkerställ kompetens om autism och ta vid behov hjälp av Specialpedagogiska skolmyndighetens råd.

2. Ta fram en plan och följ den

Upprätta en plan för återgång och se till att följa upp och utvärdera hur den fungerar i samråd med eleven och föräldrarna. Att skapa förtroende hos eleven är helt avgörande. Eleven behöver få bygga trygga relationer till ett fåtal personal.

3. Skapa individuella lösningar

Gör tidiga och individanpassade insatser för att undvika längre frånvaro. Coronapandemin har till exempel visat att frånvarande elever kunnat delta i undervisningen igen när den blivit digital.

4. Ge rätt stöd när eleven kommer tillbaka

När eleven kommer tillbaka till skolan behöver anpassningar och stöd vara på plats. Tänk även på att många med autism är sensoriskt överkänsliga, till exempel för ljud, ljus och dofter. Skolmiljön behöver anpassas för att ta bort den typen av hinder.

5. Kom ihåg rasten och fritids

Barnen behöver ofta stöd över hela skoldagen i både undervisning och sociala sammanhang. Stödet är därför minst lika viktigt på rasten, i skolmatsalen och på fritids.

Artikeltaggar

Aspergers syndromAutismÖrebro länSamhälleSverigeVård och omsorg

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.