Hoppa till huvudinnehållet

Mindre reklamdrivor i brevlådorna

Publicerad:
Slut med oadresserad direktreklam från Postnord. Arkivbild.
Slut med oadresserad direktreklam från Postnord. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Reklam – nej tack, även för reklamköparna.

Postnord brukar låta sina brevbärare lägga oadresserad direktreklam tillsammans med posten i brevlådorna, men nu är det slut med det.

Postnord skippar tjänsten eftersom marknaden viker. Papperspriserna har gjort att reklamen blir dyrare.

"En mängd kända omvärldsfaktorer har drivit på ökade kostnader och vi konstaterar att tjänsten inte längre är lönsam. Därför tar vi nu ett beslut att avveckla den", skriver Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige, i ett pressmeddelande.

Det finns förstås andra företag än Postnord som delar ut oadresserad reklam, men det ser ändå ut att bli lite mindre drivor av reklam i svenskarnas brevlådor.

Utdelningen upphör i början av april nästa år.

Många hushåll har redan stoppat direktreklamen genom att sätta upp en "nej tack"-skylt på brevlådan eller brevinkastet.

Artikeltaggar

MarknadsföringPostnordPrivatekonomiSamhälleSverige

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.