Insändare PR & marknadsavdelningens fokus

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Foto: Sigun Carlen-Slottner
Det är roligt att det finns ett så stort intresse och engagemang för att Karlskoga kommuns Kommunikationsavdelning för ett år sedan ändrade namn till PR & marknadsavdelning.

Vårt fulla fokus är fortsatt att kommunicera och informera våra kommuninvånare om vad som händer inom vår kommunala organisation och vad som sker i staden i stort.

I princip allt som produceras från oss kommer på uppdrag av våra olika förvaltningar. Vissa produktionsinsatser kommer också från samarbete med näringsliv, såsom handel eller vår industrinäring.

I stora penseldrag kan vi säga att vi arbetar med tre målgrupper. 1)De som arbetar inom kommunens verksamhet, 2) alla kommuninvånare och 3) de som av någon anledning vill besöka vår stad, etablera företag i vår stad eller som vill flytta hit.

Ibland genomför vi kampanjer som kräver specialistkunskap inom marknadsföring, grafisk design, foto och filmproduktion. Det kräver en snygg layout och presentation. Det kan till exempel röra sig om Motorsportsveckan, Karlskogafesten, Prideparad, Karlskogamagasinet eller rekryteringskampanjer då vi har brist på till exempel lärare eller förskolepedagoger.

I andra sammanhang kommunicerar vi rak och tydlig samhällsinformation. Det kan till exempel gälla all information som gått ut från kommunen i samband med valet, eller i samband med att kriget i Ukraina bröt ut eller pandemin. Det kan också gälla information och redaktionellt arbete i kontakt med media, så som Karlskoga tidning.

Vi tar också ansvar för all platsmarknadsföring av Karlskoga som stad.

En stor och viktig anledning till det är att många av våra företag, så även vår kommunala verksamhet, har stora utmaningar med kompetensförsörjning. Vi behöver en stark arbetsmarknad och vi behöver våra företag – och företagen behöver locka hit rätt kompetens. De erbjuder arbetstillfällen och vi förmedlar en stad där man vill bo och leva.

Handel, restaurangliv och kulturliv önskar inget hellre än att få fler besökare och kunder. Det är så de överlever. Vi bidrar till det genom vår marknadsföring av vår trevliga och utbudsrika stad.

Kommunikationsavdelningen blev till PR & marknadsavdelning och i samband med det förstärkte vi vår kompetens för att kunna möta alla de olika förväntningar som finns på oss från kommunens verksamheter, kommuninvånare och kommunens näringsliv.

Jag är riktigt stolt över mina medarbetare och det arbete som de gör. Jag är också en stolt Karlskoging både i mitt yrkesliv och som kommuninvånare.

Slutligen vill jag bjuda in dig Catarina Lindström och andra som kanske är nyfikna att komma till oss på ett besök, så berättar vi gärna mer om vårt arbete!

Anna Posth, PR och marknadschef i Karlskoga kommun

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.