Hoppa till huvudinnehållet

Dubbeldäckarna tar över på femhundringen: ”Komfortabelt”

Publicerad:
Nu börjar Värmlandstrafik köra dubbeldäckare på linje 500. Det var urpremiär i måndags. Foto: Joakim Magnusson

Under måndagen började Värmlandstrafik trafikera linje 500 mellan Karlskoga och Karlstad med dubbeldäckare, en satsning som man hoppas ska öka resandet och höja komfortkänslan för pendlarna.

– På de nya bussarna har vi en kapacitet för 85-87 resande jämfört med 47 i de gamla, säger Markus Bergman, trafikchef regionbuss på Region Värmland Kollektivtrafik.

Region Värmland presenterade tidigare i höstas sin nya giv för att utveckla kollektivtrafiken i Värmland – dubbeldäckare på några av de hårdast belastade långpendlarlinjerna.

Tio dubbeldäckare kommer hädanefter att avlasta låggolvsbussarna på linje 500 mellan Karlstad, Kristinehamn och Karlskoga samt linje 700 mellan Karlstad och Årjäng och linje 800 mellan Karlstad, Säffle och Åmål.

De tio år gamla bussarna är tillverkade av Neoplan och har tidigare rullat i Uppsala. Tre av de tio bussarna erbjuder dessutom någonting som har varit efterfrågat ombord på låggolvsbussarna, nämligen toalett. De är dessutom utrustade med bord på nedre plan för att underlätta jobb och studier ombord.

Under måndagen var det premiär.

– Än så länge har vi inte fått några särskilda reaktioner, men när vi presenterade satsningen så märkte vi ett stort intresse och jag tror att de flesta kommer att vara ganska nöjda med upplevelsen när de får resa med den här typen av fordon, säger Markus Bergman.

Kerstin Eriksson reser med 500:an en gång i veckan och tycker att de nya bussarna är komfortabla.
Kerstin Eriksson reser med 500:an en gång i veckan och tycker att de nya bussarna är komfortabla. Foto: Joakim Magnusson

En av resenärerna som har hunnit provåka de nya dubbeldäckarna är Kerstin Erikson från Kristinehamn.

– Det är fina bussar med bra komfort, säger hon.

Hon åker med linje 500 minst en gång i veckan och säger att hon absolut kan rekommendera dubbeldäckarna som transportmedel.

Markus Bergman säger att förväntningarna är höga på den nya satsningen. I samband med coronapandemin minskade nämligen busspendlandet i hela Värmland, men på den fronten ses nu en tydlig ljusning.

– Vi ligger på omkring 85-87 procents resande jämfört med 2019 när det gäller regiontrafiken i stort, så vi är på rätt väg, säger han.

Nytt är också att bussarna på linje 500 inte längre kommer att trafikera hållplatsen Hacklehemsskolan eftersom bussarna inte tar sig under viadukten på Dalavägen. Bussarna mot Karlstad och Karlskoga kommer att gå samma väg ut ur Kristinehamn via hållplatsen Bele istället.

Artikeltaggar

EkonomiKarlskogaKristinehamnMarkus BergmanRegion VärmlandResorTransportVärmlandstrafik

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.