Hej Lars Hultkrantz, det står i tidningen (4/10-22) att ni är förvånade och bekymrade över att insatserna för att höja kunskapsnivån i skolorna inte fungerat.
Jag är förälder till flera barn i olika årskurser i skolan och måste tyvärr säga att jag är minst lika bekymrad, men inte det minsta förvånad. Jag har under många år följt debatten om skolan och kan ödmjukt säga att jag är relativt insatt i barns lärande.
Kommunens skolor fungerar inte idag.
Varför? Man har anammat ett nytt sätt att lära ut, vida skild från det jag, och säkert du och många av lärarna själva, upplevde som barn.
Du säger i reportaget att till exempel matematiken lärs ut med diskussion och laboration, till skillnad från det tidigare tysta egna arbetet.
Andra nymodigheter i skolan är:
• Kryssfrågor med svarsalternativ.
• Färdiga listor med fakta som barnen ska läsa på, det vill säga inte sammanhängande längre texter.
• Nästan enbart arbete i chromebooks, de skriver så gott som aldrig för hand.
• ”Lyssneläsning”
• Hörselskydd, till de elever som vill ha lugna lektioner. Det är för mig fullständigt verklighetsfrånvänt hur de som stör får företräde till sitt beteende, framför de som sköter sig.
• Frånvaron av böcker. Dels sådana som lånas ut och som då måste vårdas (en viktig beståndsdel i att mogna och lära sig ta ansvar) och sådana som får behållas.
Jag skulle kunna skriva en mycket lång text här, men nöjer mig med att rekommendera att du och dina medarbetare läser boken ”Konsten att undervisa”, av Filippa Mannerheim.
Ännu hellre; köp boken i julklapp till samtliga lärare i kommunen. Det skulle vara bra mycket billigare och betydligt mer effektivt än era tidigare insatser.
Självklart finns det bra lärare i kommunen, mina barn har haft förmånen att ha flera stycken av dem. Några har tyvärr anammat ”kompis-lärarens” förhållningssätt och låter barnen spela Kahoot istället för att förmedla substantiella kunskaper till dem, men på det stora hela har ni som förvaltning en god grund av lärare.
Det är tyvärr systemet i sig det är fel på, men om ni i förvaltningen ger lärarna i uppdrag att följa Filippas bok, så kommer skolan att räddas och elevernas resultat att höjas markant.
Varför? Inlärningen blir tydligare för eleverna. Det är helt enkelt ordning och reda.
Det finns såklart även andra problem i skolan som måste adresseras, men där är det föräldrarna som måste ta ansvar. Lärarna idag har alltmer blivit ställda inför det faktum att elever inte visar respekt för vare sig klasskompisar, skolan med dess inventarier eller lärarna själva.
Lärarna tvingas ta över den uppfostrande rollen, medan vi föräldrar som då ser att undervisningen får mindre utrymme, måste kompensera och själva undervisa våra barn. (Vilken tur att man på vår tid fick böcker i skolan! Det gör hemundervisningen idag mycket lättare.)
Vill du prata skola med föräldrar som varit med ett tag, så har tidningen kontaktuppgifter. Jag erbjuder mig även att bekosta en föreläsning av Filippa M för samtliga kommunens lärare, jag tror att det skulle göra mycket stor skillnad.
En påläst förälder