En man från Karlskoga köpte en bil av märket Skoda i Skåne, men fick snart en rad problem med den och krävde ersättning av bilfirman genom Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) – vilket han nu får rätt till.
Bilköparen, en man som bor i Karlskoga, fick bilen levererad i december 2021 och kort därefter fick den körförbud, trots att bilen ska ha varit nybesiktigad. Problemen dök upp som på löpande band och till slut tröttnade mannen och anmälde bilfirman till ARN.
I februari och mars 2022 stod bilen på verkstaden i Skåne för felsökning av motorvärmaren. Det ska också ha varit stora problem med svänghjulet och mannen beskriver också oljud från bilen när den gick på tomgång. Kamaxelgivaren ska också ha varit defekt.
Bilen ska ha varit svår att starta när motorn var kall och behövde ofta startas med hjälp av ett extra batteri eller startkablar från en annan bil. När bilen kom tillbaka från verkstaden efter felsökning av motorvärmaren gick den i stället inte att starta när motorn hade blivit varm. Efter att mannen kört bilen behövde den stå och svalna i upp till en timme för att kunna startas igen.
Vidare rapporterar bilköparen problem med parkeringsvärmaren, samt värmen i en av sidospeglarna och i förarsätet.
Missförstånd
Mannen ska enligt anmälan till ARN inte ha fått någon respons när han påpekade felen, utöver motorvärmaren. Han bokade tid hos en firma i Karlskoga för att få hjälp med att undersöka svänghjulet och parkeringsvärmaren.
Enligt bilfirman i Skåne handlar det om ett missförstånd och de ville ta in bilen för att kontrollera den och åtgärda startproblemen samt parkeringsvärmen. De accepterade däremot inte ansvaret för svänghjulet, uppger bilköparen.
Den skånska bilfirman motsätter sig kravet på ersättning. De menar att bilen såldes med en månads trafiksäkerhetsgaranti och att inget av köparens angivna fel ingår i garantin. Delarna till kamaxelgivaren, som byttes med delar från en annan verkstad, ska enligt bilfirman ha varit defekta.
”Vanligt fenomen”
Oljudet vid tomgång är enligt bilfirman ett vanligt fenomen när det gäller den aktuella bilmodellen. ”Det är inget funktionsfel och påverkar inte trafiksäkerheten” skriver bilfirman.
ARN anser att bilköparen kunnat bevisa att det var fel på bilens svänghjul och att bilhallen inte kunnat bevisa att felet uppstod efter att mannen fått bilen levererad eller att felet inte hade kunnat finnas redan innan leveransen.
Köparen har därför rätt att häva köpet av bilen.
ARN rekommenderar bilfirman att betala 104 000 kronor, bilens kostnad, till köparen mot att han lämnar tillbaka bilen. Firman ska bekosta återlämningen av bilen. Köparen ska även få tillbaka 4 526 kronor för resorna mellan och Karlskoga, samt felsökning av bilen hos en annan verkstad.