Susanne Sjöstedt: Trendbrottet är skräckinjagande

Ledare
PUBLICERAD:
Trafikpolisen har fokuserat sina insatser under sex dagar på A-traktorer och mopeder i södra delen av Värmland – och resultatet är verkligen helt orimligt.

Sex dagar bara i kommuner i södra Värmland och trafikpolisen registrerar 40 olovliga körningar?! 32 omhändertagna körkort?!! 86 ordningsboter av olika slag för både brister på fordonet och uppförande?! Trafikpolisens lista är ofantligt lång för en insats i ett geografiskt område där inte ens 1000 A-traktorer är registrerade.

Misskötseln är så hög att ”existensen för A-traktorer bör ifrågasättas”, menar polisen. Kanske är det så. Vad den höga frekvensen av misskötsel också bekräftar är den där sanningen som ibland är så svår att ta in: att tonåringars hjärnor bevisligen inte utvecklat konsekvenstänk.

Det kan inte minst vara en bra påminnelse även för alla som tror att vi kan utrota ungdomsbrottslighet genom att avskräcka med strängare straff. Att varna för att ett oönskat beteende kan få allvarliga, kanske till och med livshotande, konsekvenser verkar nämligen inte verka ett dugg avskräckande.

Vi har haft en sommar och höst där det inte verkar gå en vecka utan mörka rubriker från någonstans i landet om ännu en svår olycka med A-traktorer inblandade. Minst 15 personer har hittills i år skadats allvarligt i olyckor där A-traktorer varit inblandade, enligt en genomgång av SVT.

Fyra unga människor har inte minst omkommit bara de senaste veckorna! Jämför det med de senaste fem åren före 2022 då ”bara” totalt sex personer omkom i olyckor med A-traktorer.

Trendbrottet är skräckinjagande.

Och ändå fortsätter ungdomarna köra som dårar. Snart är dessutom halkan här på riktigt.

Om en 16–17-åring med A-traktor inte fattar att all denna uppmärksamhet på senare tid från polis och sjukvården i medierna kommer att leda till att polisen kommer att biffa upp kontrollerna ute på vägarna, utan fortsätter köra för fort, med för många i bilen, med manipulerad motor … ja, då har de kanske inte kapacitet att begripa bättre.

Om samma tonåringar inte begriper att hur de sköter sig på vägarna just nu kommer att avgöra alla ungdomars förutsättningar att få fortsätta köra traktor – och i förlängningen deras egna förutsättningar att få körkort för vanlig bil – ja, då återvänder vi till den där underutvecklade tonårshjärnan.

Extra problematiskt är väl att dessa ungdomar verkar de ha föräldrar som antingen inte har en aning om vad deras ungar sysslar med – eller vet och inte tycker det är något att hetsa upp sig för.

Det vore trist om det faktiskt blir så att hösten 2022 blir början på slutet för A-traktorerna. De spelar en roll för frigörelsen och friheten för ungdomar, speciellt utanför stadskärnorna och speciellt ute i gles- och landsbygd.

Susanne Sjöstedt