Hoppa till huvudinnehållet

JUST NU: Utredning: Detta kan bli de nya kraven för A-traktorerna

Publicerad:
Reporter Viktor Sunnemark
Viktor Sunnemark
viktor.sunnemark@nwt.se
En A-traktor.
En A-traktor. Foto: Claudio Bresciani / TT

Krav på bilbälte och vinterdäck.

Gränssättning över antal passagerare och regeländring för att hindra manipulering.

Transportstyrelsen föreslår i dag flera åtgärder för ökad trafiksäkerhet för A-traktorer.

Antalet A-traktorer ökar på vägarna. Så gör även olyckorna.

Sedan regeländringen 2020 har det blivit lättare att göra om vanliga bilar till fordon, men det har också blivit lättare att manipulera dem.

Det finns en skarp kritik mot den utvecklingen. Och nu har Transportstyrelsen presenterat sin utredning som de gjort på uppdrag av regeringen.

Transportstyrelsens förslag i korthet:

• Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.

• Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.

• Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.

• Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.

• Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.

• Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

• Kraven på utrustning för avgasrening skärps.

• Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

• Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

Högre hastighetsgräns?

En fråga som analyserats av Transportstyrelsen är en höjning av den tillåtna hastigheten, från 30 kilometer i timmen till 40 kilometer i timmen.

Transportstyrelsens slutsats är dock att hastigheten inte bör förändras. De främsta orsakerna till det är de ökade trafiksäkerhetsrisker som en höjning skulle innebära.

– Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Däremot utesluter inte Transportstyrelsen att frågan på nytt kan tas upp i framtiden.

– Vi vill se en förbättrad trafiksäkerhet för både A-traktorförare och andra trafikanter. Olyckorna med A-traktorer inblandade måste minska. Om de gör det är vi beredda att tänka om kring hastighetsgränsen. Vi vill i alla fall inte utesluta det, säger Josefin Hallenberg.

Artikeltaggar

A-traktorBilburen ungdomFordonKörkortTrafikTransportstyrelsen

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.