Kyla, snö och starthjälp! Under vintern är det många bilar som trilskas och är i behov av vägassistans. Men så behöver det inte vara.
Det finns mycket som man kan göra själv för att fordonet ska kunna rulla utan problem.
Det är mörkt och eländigt. Kylan biter i skinnet och hemlängtan är stor, men bilen vägrar starta. Vad gör man nu?
– På vintern är det många som behöver vägassistans. Och det kan vara bra att veta att hjälp vid driftstopp ingår i bilens halv- eller helförsäkring. Till exempel om fordonet inte startar eller har fastnat i en snödriva, säger Johan Granholm, motorexpert hos försäkringsbolaget If.
Men målet är förstås att inte hamna där. Att ha ett väl fungerande ekipage som villigt tar sig fram. Det finns en hel det man kan tänka på.
– Se till att följa serviceintervallerna och att batteriets skick har kontrollerats. Efter mellan tre och fem år bör det troligtvis bytas. På vissa elbilar behöver man byta tolvvoltsbatteriet vart tredje år, säger Johan Granholm.
Just batteriet är en akilleshäl. Det kan ta mycket stryk under den kalla årstiden och bli så orkeslöst att bilen inte går i gång. Genom att underhållsladda det emellanåt kan livslängden förlängas.
– Men korta turer bör undvikas. Om du kör under en mil hinner batteriet inte laddas, och många korta resor försvagar det kraftigt. Det är inte heller bra att lämna bilen oanvänd under lång tid, säger Granholm och fortsätter:
– Det finns mycket i bilen som drar ström. Minska gärna belastningen genom att redan före start stänga av saker som radio, sätesvärme och fläkt. Tillsammans kan de pressa batteriet hårt. Funktionerna kan slås på så fort motorn är i gång. För övrigt är det smart att skaffa en motorvärmare.
Hur fungerar då en elbil på vintern? I stället för bränsletank har den ju ett stort högspänningsbatteri, som inte heller det är någon vän av kyla.
– Räckvidden kan påverkas mycket, även om dagens elbilar kan köras ganska långa sträckor. Det är en fördel att plugga in laddaren innan avfärd så att både kupén och batteriet blir varmt. När man kör är det klokt att stanna för laddning när det är 20-25 procent effekt kvar, säger Johan Granholm.
Oavsett om man kör med förbränningsmotor eller en elektrisk kraftkälla gäller det förstås att hålla sig på vägen. Därför är det av stor betydelse vad bilen rullar med.
– Man bör ha bra vinterdäck med ett rejält mönsterdjup, och sätta på dem i tid inför säsongen. Det kan vara kallt på natten och ishalka på morgonen. Så här års kan kylan komma snabbt - och i norra Sverige är det redan vinter, konstaterar Johan Granholm.
Robert Lagerström/TT
Johan Granholm, If.
Tips inför vinterkörning
Tips inför vinterkörning
+ En vanlig orsak till vägassistans under vintern är startproblem. Andra är kollision, dikeskörning eller fastkörning.
+ För att minska riskerna är det klokt att se över batteriet, vinterdäcken samt strålkastare och baklysen. Fyll gärna på med lämplig spolarvätska och smörj dörrlisterna i god tid med silikonsprej. Då fryser inte dörrarna fast.
+ Vid längre resor är det smart att planera i förväg. Om underlaget är dåligt kan det vara värt en omväg för att köra på säkrare sträckor. Och måste man verkligen ge sig ut i ett snöoväder?
+ Var alltid extra uppmärksam under vinterkörning. Håll koll på broar, skuggiga avsnitt, öppet vatten och dalgångar. Fukt fryser lätt till is. Överlag är det vettigt att hålla avstånd och anpassa hastigheten.
+ Ifall bilen blir stående är det bra att ha med sig varma filtar, ficklampa, reflexväst, startkablar, varningstriangel, isskrapa och borste. Kanske behövs det även vatten och lite nödproviant.
Källor: If och M Sverige.