SJ:s sajt kraschade snabbt när de försenade jul- och nyårsbiljetterna släpptes natten mot onsdagen.
På torsdagen fortsatte problemen på grund av det höga söktrycket.
För att minska belastningen på sajten har SJ begränsat antalet personer som kan vara inne på sidan samtidigt. Sedan i onsdags eftermiddag släpps ungefär 80 procent av besökarna in.
– Det har gett en positiv effekt som har gjort att det har blivit stabilare i vårt bokningssystem, säger Jonas Olsson vid SJ:s presstjänst.
– Det ser ljusare ut, men det är inte bra.
Det finns fortsatt ingen prognos för när problemet kan vara löst. När julbiljetterna släpptes förra året hade SJ:s hemsida 440 000 besökare det första dygnet. När gårdagen summerades uppgick besöken till 1,2 miljoner.
– Det är en exceptionell belastning, säger Jonas Olsson.
Många besökare möts av felmeddelandet "Kunde inte hämta pris" på flera avgångar. Även det en avsiktlig begränsning för att hålla nere belastningen. Avgångarna kommer så småningom att släppas till försäljning, men det är enligt SJ oklart när.
Haveri trots förstärkning
Biljettproblemen började vid midnatt, natten mot onsdagen, när SJ släppte sina försenade och högt emotsedda jul- och nyårsbiljetter.
Trots att man bemannat med extra personal och förstärkt sina servrar inför den väntade anstormningen, dröjde det inte många minuter innan hemsidan kraschade.
Några timmar senare fungerade sajten som vanligt, bara för att krascha igen när trycket ökade framåt morgonen. Mängder av människor satt under natten uppe och försökte säkra sin biljett, men långt ifrån alla lyckades.
Under det dryga dygnet som passerat har problemet kvarstått i varierande grad.
– Så länge det höga söktrycket håller i sig så kommer de tekniska störningarna kvarstå, säger Jonas Olsson.
Varierande priser upprör
Förutom de långa väntetiderna har många upprörts över priserna. Enligt kommentarer på SJ:s Facebooksida har vissa sett priserna fördubblas samtidigt som de utan framgång försökt boka sin biljett.
SJ förklarar detta med att priserna på resor styrs av tillgång och efterfrågan, ett system bolaget haft i många år.
Släppet av decemberbiljetterna skulle ha skett i september, men drog ut på tiden på grund av en försenad planering från Trafikverket.
Simon Uggla / TT
Ännu biljettproblem på SJ:s sajt