Eldsjälar bakom verksamheter i Svartå var finalister i en av deltävlingarna då Värmlands turismpris delades ut under de pågående besöksnäringsdagarna.
De årligt återkommande Värmlands besöksnäringsdagar hålls denna gång i Charlottenberg under 17 och 18 november och årets tema är ”Tillsammans för ett mer attraktivt Värmland 2.0”.
I samband med det delas priser ut till verksamheter och företag som visat framfötterna vad gäller att stärka och utveckla en hållbar värmländsk besöksnäring.
Tre priser
Visit Värmland har under dagarna hyllat både finalister och vinnare av Värmlands Turismpris, Årets Uppstickare och Årets Uppsats.
Mattila natur- & kulturförening vann det förstnämnda priset, medan Saga Lundmark & Linn Sjökvist vann Årets uppsats med sin ”Varumärken i plats- och destinationsmarknadsföring”.
I kategorin Årets uppstickare var Annika och Peter Svensson, som driver Sjötullen och Villa Lugnsbo, i Svartå, finalister. Valet stod mellan dem och Villa Fryksta samt Bowter och gick till de sistnämnda med motiveringen att de gör elbåten och vattenupplevelser tillgängliga för alla. De har uthyrningspaket till aktörer i besöksnäringen av sin helautomatiserade båt som drivs av solenergi.