Hoppa till huvudinnehållet

De tar över skolskjutsarna i Karlskoga: Upphandlingen prövas i rätten

Publicerad:
Love Tallmyren
love.tallmyren@karlskogatidning.se
En ny och lokal aktör står inför ett övertagande av skolskjutsuppdraget.
En ny och lokal aktör står inför ett övertagande av skolskjutsuppdraget. Foto: Love Tallmyren

En ny aktör är på väg att överta skolskjutsverksamheten i Karlskoga. Vinnande anbud kommer från ett lokalt företag som dock stött på väghinder - beslutet överprövas nu i förvaltningsrätten.

Det är Rudskoga Taxi som efter en nyligen avslutad upphandling är på gränsen till att ta över uppdraget för skoltrafiken i Karlskoga. Det nya uppdraget gäller från och med den 1 juli 2023 och sträcker sig fyra år framåt till 30 juni 2027, med chans till ytterligare förlängning.

Uppgifter från upphandlaren, som tidigare inneburit Länstrafiken Örebro men som numera sköts av Karlskoga kommun, avslöjar att det vid tidpunkten för sista anbudsdag var fyra aktörer som visat sitt intresse. Nuvarande uppdragstagare Connect Bus är en av dessa och följs sedan av Hällestá Buss, Buss i Väst samt vinnande anbud Rudskoga Taxi.

Beslutet prövas

Sistnämnda leverantör har dock ännu inte sitt på det torra, då beslutet nu överprövas vid förvaltningsrätten i Karlstad. På frågan om hur Rudskoga Taxi ställer sig till beslutet och att det nu prövas i rätten svarar trafikledare Pernilla Staf återhållsamt.

– Inget är helt klart än, vi vet inte vad beslutet överprövas för heller så det kan jag inte riktigt uttala mig om, klarlägger Staf och fortsätter:

– Men vi tycker att det här skulle passa oss bra då vi befinner oss nära.

Till sak hör också att medan anbudsprisen från de tre övriga intressenterna landat i mellan 7,4 och 7,6 miljoner kronor på årsbasis så har Rudskoga Taxi lagt ett betydligt lägre bud om drygt 6,25 miljoner.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Vad gäller offentliga upphandlingar är det inte ovanligt att lägst anbud går vinnande ur förhandlingar eftersom det likaså innebär de lägsta kostnaderna, med andra ord det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet, för upphandlande organisation, i det här fallet Karlskoga kommun. För att ett anbud ska godtas krävs dock att budande part uppfyller en rad krav vad gäller verksamheten, vilket kommunen alltså ansett att man gör.

Finns det något skäl till att ni kunde erbjuda tjänsten så mycket billigare?

– Det är upp till varje företag vad de vill lägga för bud. I det här fallet kan det handla om att vi har vår verksamhet i närheten, med trafik i till exempel Kristinehamn, Storfors, Granbergsdal och Karlskoga. Vi har även garage i området som gör att det här ligger bra till för oss, replikerar Staf.

Kan tvingas varsla chaufförer efter förlorad upphandling

Artikeltaggar

BussarConnect BusKarlskogaKarlskoga kommunLänstrafiken ÖrebroNyheterRudskogaSkolorTrafikUpphandling

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.