Hoppa till huvudinnehållet

Superbiken Norton firar 120 år

Publicerad:
Klas Wejle, ordförande för Norton Owners Club of Sweden, köpte sin första Norton 1971. I dag har tre Commando, två 850 och en 750.
Klas Wejle, ordförande för Norton Owners Club of Sweden, köpte sin första Norton 1971. I dag har tre Commando, två 850 och en 750. Foto: Lasse Camenius

Klassiker och ikon. Det finns många ord för att beskriva Norton. Det brittiska mc-märket har vunnit massor med tävlingar och är ett av världens mest kända. Nu har det rullat på vägarna i hela 120 år.

Synen var så överväldigande att han nästan började dregla. I skyltfönstret hos mc-firman Lennart Skoglund i Stockholm stod en grön glänsande Norton Commando. 1969 var den ett oemotståndligt objekt för en motorintresserad 19-åring.

–  Två år senare köpte jag min första Norton. Den gav en väldig frihetskänsla. Numera har jag tre Commando, två 850 och en 750. Det är en trevlig och avkopplande hobby, säger Klas Wejle, ordförande för Norton Owners Club of Sweden.

Ikonisk modell. Norton Commando var dåtidens superbike, en fartmaskin som skulle bli märkets mest välkända ekipage.
Ikonisk modell. Norton Commando var dåtidens superbike, en fartmaskin som skulle bli märkets mest välkända ekipage. Foto: Gaschwald/Shutterstock

Commando hade kommit ut på marknaden 1968. Den var en muskulös maskin med limpasadel, avlång bensintank och en utstickande strömlinjeformad bakända. Dess vridstarka tvåcylindriga motor kunde få upp hojen i hela 185 kilometer i timmen.

–  Commando var skön att köra tack vare att motorn var gummiupphängd. Föregångaren Atlas skakade så förfärligt. Tack vare Commando kunde Norton överleva några år till som företag, berättar Klas Wejle.

Att köra Norton är en trevlig och avkopplande hobby, tycker Klas Wejle, ordförande för Norton Owners Club of Sweden. Hans fru Kristina åker gärna med.
Att köra Norton är en trevlig och avkopplande hobby, tycker Klas Wejle, ordförande för Norton Owners Club of Sweden. Hans fru Kristina åker gärna med. Foto: Lasse Camenius

Modellen var en riktig superbike, en fartmaskin som av tidningen Motor Cycle News blev utsedd till årets hoj fem år i rad. Den skulle bli en ikon och märkets mest välkända ekipage.

Allt det där hade engelsmannen James Lansdowne Norton förstås inte en aning om. Han hade grundat sitt företag 1898 för att tillverka delar till den växande tvåhjulingsmarknaden. 1902 byggde han sin första motorcykel, Energette, med en fransk kraftkälla.

Efter att den strapatsrika tävlingen Isle of Man TT vanns av en Norton år 1907 började märket bygga sina egna motorer. Snart hade man fått ett sportigt rykte och tog flera hastighetsrekord. Modellerna CS1 och International gjorde 1930-talet till ett enda stort medaljregn.

Nortons hojar gick bra i tävlingar och med den sportiga modellen Manx, denna från 1962, fortsatte framgångarna.
Nortons hojar gick bra i tävlingar och med den sportiga modellen Manx, denna från 1962, fortsatte framgångarna. Foto: Andrew Harker/Shutterstock

Efter andra världskriget lanserades maskiner som Manx och Dominator. Tävlingsframgångarna fortsatte och 1950- och 1960-talen blev ännu en gyllene era för brittiska motorcyklar. Men vid det laget hade de högteknologiska hojarna från Japan börjat dyka upp, vilka skulle krossa Englands mc-industri.

Trots att Norton slutade tillverkas 1977 levde märket vidare. Olika nya ägare drog och slet i den ikoniska motorcykeln och försökte ånyo få ut den på vägarna. Dock utan framgång. Sedan nyligen byggs dock Norton i England igen, nya hojar med modern prestanda.

Modellen 16H tillverkades ända från 1911 till 1954. Den hade en cylinder på 500 kubik. Här syns ett exemplar från 1922.
Modellen 16H tillverkades ända från 1911 till 1954. Den hade en cylinder på 500 kubik. Här syns ett exemplar från 1922. Foto: ermess/Shutterstock

Men visst är det något särskilt med klassiska gamla modeller.

–  Det är roligt att köra en gammal Norton. En Commando låter härligt och hänger med fint i trafiken. Folk drar på smilbanden när de får se en sådan maskin, summerar Klas Wejle.

Robert Lagerström / TT

Den eleganta logotypen fanns med i en broschyr 1914 och började användas på hojarna två år senare.
Den eleganta logotypen fanns med i en broschyr 1914 och började användas på hojarna två år senare. Foto: Sallehudin Ahmad/Shutterstock
Isle of Man TT vanns av en Norton redan 1907 och märket kom att bygga många vassa tävlingsmaskiner.
Isle of Man TT vanns av en Norton redan 1907 och märket kom att bygga många vassa tävlingsmaskiner. Foto: James Hime/Shutterstock
Saker som en stilfull motor, bullig bensintank och gaffelbälgar har blivit sinnebilden för hur en klassisk motorcykel ska se ut.
Saker som en stilfull motor, bullig bensintank och gaffelbälgar har blivit sinnebilden för hur en klassisk motorcykel ska se ut. Foto: Wirestock Creators/Shutterstock

År för år med Norton

+ 1902: James Lansdowne Norton bygger sin första motorcykel, Energette, med en motor på 143 kubik.

+ 1914: Dan O'Donovan sätter en handfull hastighetsrekord med olika Norton-maskiner.

+ 1916: Den snirkliga logotypen, som togs fram av Norton och hans dotter Ethel, börjar användas.

+ 1925: James Lansdowne Norton dör, bara 56 år gammal, av hjärtproblem.

+ 1930: Med start detta år och fram till 1939 vinner Norton 78 av 92 Grand Prix-tävlingar, samt sju av nio Isle of Man TT.

+ 1945: När andra världskriget är över har Norton byggt nästan 100 000 motorcyklar till de allierade.

+ 1953: På grund av ekonomiska problem säljs märket till AMC, som bland andra äger AJS och Matchless.

+ 1967: Sportmaskinen Commando har en parallelltwin på 745 kubik och 58 hästar.

+ 1983: Sedan 1970-talet har Norton arbetat med en Wankel-motor som nu testas för polishojar.

+ 1999: En amerikan börjar serietillverka Commando med modernare design.

+ 2020: Indiska TVS Motor satsar på märket och har i dag tre moderna modeller: retromaskinen Commando, supersporthojen V4 SV och kaféracern V4Cr, vilka byggs i England.

Källor: Norton Owners Club, Norton Motorcycles, Cybermotorcycle.com och Gaukmotors.co.uk

Artikeltaggar

AJSAMCAndra världskrigetEnglandHobbyIsle of ManJames Lansdowne NortonMatchlessMotorMotor Cycle NewsMotorcyklarSportStockholmTrafikTVS

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.