Musikprojektet ”Stråkidz” har blivit ett av kulturskolans mest populära och lyckade projekt i sin satsning på att försöka nå fler barn och ungdomar.
Men den nya regeringens besked om att man vill halvera stödet till kulturskolorna nästa år oroar många kulturskolor.
42 elever i olika åldrar och bakgrund träffas på Stråningstorpsskolan i Karlskoga varje vecka för att repa, sjunga och lära sig olika instrument.
Projektet är inne på sitt fjärde år och har blivit väldigt populärt och uppskattat.
Helen Kalin, enhetschef på Kulturskolan, berättar att Stråkidz är en del av ett tillgänglighetsprojekt som är till för att nå barn och unga och erbjuda verksamhet utifrån deras förutsättningar.
– Vi har en ambition att nå dem som inte söker sig till oss av tradition. Det ska vara frivilligt och det ska vara gratis och det har blivit väldigt lyckat.
Att så många vill vara med och att det är så bra sammanhållning och stämning är några av exemplen på det.
– Ambitionen har varit att få elever intresserade i en mix av flickor, pojkar, svenskar och nyanlända, vilket man lyckats fantastiskt fint med. Integration i sitt bästa sammanhang, säger Kalin.
Många vill vara med
Maria Lindström som är rektor på Stråningstorpsskolan håller med.
– Det är 42 elever och fem band nu och nästa termin ska det starta ett nytt band för att det är sådan efterfrågan. Det är verkligen jättelyckat. Det är inkludering på riktigt.
Kulturskolan har sökt medel från kulturrådets utvecklingsbidrag till kulturskolor. Och det finns projekt i olika former på de flesta av fritidshemmen och skolorna i Karlskoga, men Stråkidz har fungerat extra bra.
Musikläraren Gianni Bonafedi, som jobbar på kulturskolan och Stråningstorpsskolan, är någon som också lyfts fram av Kalin och Lindström.
– Jag tror att det är en av de vinnande grejerna, att Gianni känner eleverna och redan har en relation med dem. Han är fantastisk i den här rollen, säger Kalin.
– Det är så många komponenter i det här, dels att vi satsar på det på skolan, dels Helens och Giannis engagemang. Så det är verkligen en samverkan, säger Lindström.
Repade
Gianni själv berättar att det är många elever som vill vara med. Första bandet som skulle repa på onsdagen var en grupp från årskurs fem.
– I den är det är åtta barn, från olika kulturer. Det är det som är så häftigt. Vi har olika kulturer, många språk och olika religion. Mitt mål är att skapa något för barnen att hålla på med och att musiken blir som en social funktion. Musiken har en väldigt stor funktion.
Eleverna visar också en bra sammanhållning och en stor vilja att lära sig.
– På lektionerna börjar vi med att vi sitter och går igenom låtarna och de får papper med ackord och det är ganska hög nivå generellt för årskurs femmor. Men de greppar det och kan och för att vara mellanstadiet är det otroligt, säger Gianni.
Staten halverar stödet
Något som har oroat många kulturskolor i Sverige den sista tiden är att den nya regeringen vill halvera stödet till kulturskolorna nästa år och att det kan försvinna på sikt.
Helen Kalin och Maria Lindström tycker också att det är tråkigt.
– Stråkidz är ett exempel på hur något på ett så tydligt sätt kan påverka positivt, som fungerar väldigt bra och som är väldigt viktigt. Vi måste hitta en lösning på att fortsätta det här på något vis, säger Kalin.