I mars 2021 klev Anna Posth in som verksamhetsledare för Karlskoga kommuns satsning mot industriell utveckling. Hon har sedan dess fått rollen som PR- och marknadschef. Från årsskiftet ingår även uppdraget som näringslivschef i hennes dagliga arbete.
Anna Posth får ny chefsrollKarlskoga kommun har inte haft någon näringslivschef under ganska lång tid. När nya kommundirektör Susanne Afzelius stod inför frågeställningen hur man skulle lösa situationen så hon en självklar lösning.
– Vår nya kommundirektör såg att det kunde finnas synergier och fördelar med att se till att vi slår samman näringslivsavdelningen med PR- och marknadsföringsavdelningen, säger Anna Posth, ny näringslivschef.
Hon kommer därmed att ha hand om samtliga näringslivsfrågor inom Karlskoga kommun, både för industrin, handel och serviceföretag. Utöver det är hon fortsatt chef på PR- och marknadsavdelningen.
Även om det blir ett större uppdrag än tidigare så är hon inte oroad över att hinna med.
– Det är klart att jag måste jobba smart, men jag har otroligt bra medarbetare. De har både en jättefin kompetens med sig in i verksamheten, men har också rätt inställning, driv och engagemang, säger Posth.
Att arbeta med dess frågor ligger helt i linje med den utbildning och erfarenhet som Posth har med sig.
Från Degerfors
Anna Posth växte upp i grannkommunen Degerfors. Gymnasiet läste hon som så många andra i Karlskoga och därefter väntade studier vid universitetet i Karlstad där inriktningen var företagsekonomi med inriktning mot organisation, ledning och marknadsföring. Hon har dessutom pluggat ren marknadsföring i Adeleide, Australien.
Efter studierna fick hon jobb i Karlstad och blev kvar där fram till 2008 när familjen flyttade till Karlskoga och fick jobb som HR-chef i Degerfors kommun. Under en period var hon även tf kommunchef.
Mellan 2013-2017 arbetade hon som VD på Varnumhälsan i Karlskoga, Kristinehamns och Degerfors innan hon beslutade sig för att starta eget företag där hon erbjöd tjänster inom verksamhetsutveckling.
– Genom jobbet som VD och senare i mitt egna bolag fick jag erfarenhet av att vara näringsidkare och har bra insikt i vad den typen av företag har för förväntningar på kommunal service, säger Posth.
Ganska snart därefter fick hon uppdrag av Nobel Biocare som då stod inför en expansion. Hon gick in och arbetade mot HR och att marknadsföra företaget när de skulle göra en stor rekrytering.
Kommunen
Under den här perioden startades Västra Bergslagens industriförening. De såg arbetet som Posth gjort åt Biocare och ville att hon skulle fortsätta samma jobb för alla industribolagen och deras utveckling.
Mycket av industriföretagens utmaningar handlade om kompetensförsörjning och med det kom Posth i kontakt med Karlskoga kommun.
– Mycket av det som behövdes var kommunens ansvar. Det handlade mycket om att skapa utbildningar, ha bra skolor, utbud av bostäder och en väl fungerande infrastruktur, både i och till och från Karlskoga, säger Posth
Efter många möten och genomgångar med dåvarande kommundirektör klev Posth in i Karlskoga kommun och fortsatte arbetet.
Skillnaden mellan att arbeta i offentlig verksamhet eller privat upplever inte hon som en så stor, det handlar mer om vad uppdraget innebär.
– Jag ser ett uppdrag som jag vill utföra, något jag kan känna är viktigt för min egen stads utveckling.
Vad är den största utmaningen som du ser?
– Det är att jag själv ska få till den här helheten som vi är ute efter. Och att faktiskt se till att vi fortsätter att skapa ett ännu bättre näringslivsklimat, säger Posth och kommer osökt in på det fina resultat som Karlskoga fick i näringslivsrankingen och att det bekräftar att den inslagna vägen man haft är ett steg i rätt riktning.
Positiva utmaningar
För henne finns det tre nyckelord som hon vill arbeta vidare med: Tydlighet, dialog och kommunikation.
– Det är jättekul när man får positiva resultat, men man måste också se att det alltid finns utvecklingsområden, säger Posth.
Att också göra det som är relevant för näringslivet och att jobba nära både industri, handel och serviceföretag ser hon som en viktiga kuggar i det fortsatta utvecklingsarbetet.
– När kommunikationen fungerar mellan kommun och näringsliv så brukar det mesta lösa sig och jag tror på den tesen.
Även om uppdragen hon har kräver energi så känner hon själv att hon får minst lika mycket tillbaka, både av arbetet i sig och sina medarbetare. Hon ser fram emot att vara en pusselbit i att skapa ett stolt Karlskoga och välkomnar det som väntar framöver.
– När det går bra och man når bra resultat är jag alltid glad, men aldrig nöjd. Jag ser alltid utmaningar som något positivt, avslutar hon.
Blir ny pr- och marknadschef: ”Väldigt roligt med denna typ av frågor”Ny satsning skall ta industrin till ny nivå: ”Ett ruggigt fokus"