Hoppa till huvudinnehållet

Moelvens sågverk möter framtiden: Gör investeringar på 700 miljoner

Publicerad:
Reporter Anders Hestad
Anders Hestad
anders.hestad@kt-kuriren.se
På Moelven Valåsen AB är det full fart och nu gör företaget också stora investeringar.
På Moelven Valåsen AB är det full fart och nu gör företaget också stora investeringar. Foto: Kajsa Juslin

På sågverket Moelven Valåsen AB händer det en hel del.

Jätteinvesteringar i 700-miljonersklassen ska göra verksamheten redo för framtiden.

– Vi är inne i en mycket spännande period, säger vd Thomas Haglund.

Sedan i slutet av 1800-talet ska det ha bedrivits någon form av sågverksverksamhet i Valåsen. Den har vuxit efter hand och dagens upplaga är av betydande storlek med 120 anställda.

Och nu satsas det alltså ordentligt på Moelven Valåsen, allt för att möta framtiden och öka konkurrenskraften.

Thomas Haglund, vd på Moelven Valåsen, visar runt på området.
Thomas Haglund, vd på Moelven Valåsen, visar runt på området. Foto: Kajsa Juslin

Thomas Haglund har varit vd i Karlskoga i tre år.

Och han stortrivs.

– Självklart, det händer ju så otroligt mycket för tillfället. Och det är ju nästan bara positiva saker, säger han innan vi går på en guidning på området.

Och en sak är säker, Moelvens sågverk i Valåsen är till ytan mycket större än vad många kanske tror. Här finns stora lagerytor, många byggnader, en stor maskinpark och transportvägar.

– Totalt handlar det om cirka 30 hektar, sett till produktionsvolym är vi Moelvens största och ett av Sveriges tio största sågverk, säger Thomas.

Tuff tid

Men det börjar ändå bli trångt lite på området.

– Det gäller att tänka till ordentligt och planera klokt när nya projekt ska genomföras.

Aktiviteten är stor inne på sågverket i Valåsen.
Aktiviteten är stor inne på sågverket i Valåsen. Foto: Kajsa Juslin

I dagsläget går det bra för sågverket, mycket tack vare ett gynnsamt marknadsläge.

Men det var inte lika positivt för bara några år sedan.

Vi backar bandet till hösten 2019.

– Då var marknaden svag, det hade blåst ner skog i Tyskland, det blev helt enkelt ett överutbud och priserna sjönk.

– Det var tufft, säger Thomas.

För träindustrin blev pandemin, mot alla odds, ett lyft.
Thomas Haglund

Sedan kom pandemin.

– Frågetecknen var många och vi visste inte hur pandemin skulle påverka verksamheten. Vi förberedde oss på produktionsbegränsningar.

Men...

– För träindustrin blev pandemin, mot alla odds, ett lyft. Nu skulle det byggas och renoveras i hemmen. Resultatet blev brist på vissa trävaror och priserna steg mycket. Vi fick till och med gå från tvåskift till treskift för att hinna med.

Pressade priser

Thomas berättar att man precis gått tillbaka till tvåskift men att det ändå är positiva tongångar.

– Vi har för närvarande en mycket bra orderingång, men till mer pressade priser. Kriget i Ukraina påverkar givetvis marknaden. Osäkerhet och otrygghet beträffande kostnads- och ränteläge påverkar både nybyggnation och ROT-sektorn negativt.

25 miljoner plankor och brädor sågas till årligen på sågverket i Moelven Valåsen.
25 miljoner plankor och brädor sågas till årligen på sågverket i Moelven Valåsen. Foto: Kajsa Juslin

Men det finns också andra orosmoln.

– Konjunkturen som är på väg ner och det höga elpriset påverkar oss givetvis. Vi valde faktiskt att stänga ner när elen var som allra dyrast.

Med andra ord har de senaste åren varit omtumlande för branschen i allmänhet. Men mitt uppe i denna osäkra tid pågår det alltså mycket positivt på Moelven Valåsen.

I kontrollrummet övervakar Dennis Hellberg och Michael Ruud.
I kontrollrummet övervakar Dennis Hellberg och Michael Ruud. Foto: Kajsa Juslin

– Vi växer och utvecklas, vilket medför att vi samtidigt måste modernisera och effektivisera vår verksamhet. Målet är att få ner tillverkningskostnaden och att verksamheten ska bli mindre känslig för störningar.

Ingen lokal pellets

Det Thomas pratar om är ett antal investeringar på totalt uppemot 800 miljoner kronor. Dessa ska stå klara redan 2025.

En del är den nya pannan för 60 miljoner som varit i drift i ett år.

– Vi bygger också ny klentimmerlinje för över 200 miljoner och vår tork- och hyvelkapacitet ska öka, investeringar på över 100 miljoner. Dessutom byggs det en pelletsfabrik för nära 400 miljoner som har en kapacitet på 80 000 ton per år.

Vd Thomas Haglund berättar om investeringarna som görs på Moelven Valåsens sågverk.
Vd Thomas Haglund berättar om investeringarna som görs på Moelven Valåsens sågverk. Foto: Kajsa Juslin

Men det kommer inte att säljas några Karlskogapellets på byggvaruhusen i stan.

– Nej, så blir det inte. Den här pelletsen går som bulkdistribution på export, säger Thomas.

Många lastbilar

Med andra ord är det mycket på gång på sågverket och Thomas berättar gärna.

– Som exempel kan jag nämna att timmermätningen kommer att effektiviseras. I dag mäts och bedöms en stock i taget, vilket är tidsödande. Men snart kommer vi att ha vårt inmätningstält klart och då blir processen snabbare. Lastbilen kör in i tältet och sedan mäts volymen automatiskt och kvalitén bedöms via bilder på distans. Det tar 90 sekunder jämfört med 25 minuter för dagens stock-för-stock hantering.

Och det är ett antal stockar som passerar grindarna till sågverket varje år.

– I dagsläget omkring fyra miljoner. När den nya såglinjen är på plats kommer vi upp i fem miljoner.

Inom en snar framtid kommer man att kunna ta hand om fem miljoner stockar årligen på  sågverket i Valåsen.
Inom en snar framtid kommer man att kunna ta hand om fem miljoner stockar årligen på sågverket i Valåsen. Foto: Kajsa Juslin

Thomas berättar vidare att 95 procent av transporterna sker med timmerbil.

– Vi nyttjar tågmöjligheten så mycket det går, vi har ju räls in på området. Men tyvärr är det trångt på järnvägsnätet...

– Dessutom kommer merparten av timret från närområdet och då passar helt enkelt det bäst med lastbil. Därför nyttjar vi järnvägen för transporter av virke till hamnar som ligger på längre avstånd.

Den tunga trafiken, den med timmerbil med släp, är alltså betydande. Som exempel rullar det varje dygn in 75 lastbilar med släp in till sågverket.

– När vi snart ökar kapaciteten kommer det att bli närmare 100 ekipage. Lika många transporter lämnar området varje dag med virke och biprodukter.

Det är med andra ord full rulle på sågverket i Valåsen.

– Jag är helt övertygad, trots osäkerhetsfaktorer i omvärlden, att det kommer att fortsätta så.

Artikeltaggar

KarlskogaLastbilarMoelvenNäringslivSågverkValåsen

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.