Hoppa till huvudinnehållet

Hjälper nyanställda komma igång i försök att sänka personalomsättningen

Publicerad:
Reporter Anna-Stina Tallmyren
Anna-Stina Tallmyren
anna-stina.tallmyren@kt-kuriren.se
I nämndhuset är det störst omsättning på personal procentuellt sett.
I nämndhuset är det störst omsättning på personal procentuellt sett. Foto: Anna-Stina Tallmyren

Som ett sätt att försöka minska den höga personalomsättningen i Degerfors kommun satsar man nu på initial information och utbildning till nyanställda. Man talar i termer som preboarding och onboarding.

HR fick uppdraget att utreda rutinerna kring preboarding och onboarding och har konstaterat att efterlevnaden av dessa rutiner är bristfällig. Digitala och styrda processer inom rekrytering, anställning och introduktion är av största vikt för att genomföra ett bra omhändertagande av ny personal, enligt HR.

På ren svenska skulle man kunna sammanfatta det med, att personalavdelningen fått i uppdrag att utreda rutinerna i att engagera och introducera nyanställda, eller nya medarbetare, från det de tackat ja till jobbet och fortsatt då de väl börjat sin anställning, fram tills de är självgående i arbetet.

Personalavdelningen konstaterar brister i rutinerna vid nyanställningar och rekommenderar att introduktionsprocessen och utbildning digitaliseras i största möjliga mån, som en medarbetarplattform, för att uppnå en långsiktig struktur och kontinuitet.

Checklista

Idag består den kommunövergripande introduktionsprocessen av en checklista och enligt personalavdelningen har en del chefer inte vetskap om checklistans existens medan andra inte använder sig av den.

Nuvarande introduktionsprocess innefattar dessutom, enligt personalavdelningens rapport till kommunstyrelsen, endast hårda värden, och saknar tillförandet av mjuka värden.

Det vill säga där finns endast mål i siffror och resultat, men saknas mjuka värden som exempelvis kompetens, kreativitet och engagemang.

Enligt personalavdelningen skulle man genom att standardisera introduktionsprocessen kunna fastställa och utvärdera mätbara resultat, för en bra kvalitet på introduktionen. Det i sin tur skulle möjliggöra kontinuerlig utvärdering och revision.

Sänka omsättningen

Kommunstyrelsen godkände rapporten från tf HR-chef Stefan Haajanen och gav personalavdelningen uppdraget att göra en förstudie, för att utveckla nämnda digitala processer.

– Man kanske har en känsla av att man inte får alla bitar man behöver ha som nyanställd ibland. Genom det här kan vi sänka personalomsättningen och kvalitetssäkra hela introduktionsprocessen både för tjänstemän och politiker, säger tf kommundirektör Björn Johansson.

Enligt kommunstyrelsens ordförande Anneli Mylly (V) har dock inte personalomsättningen ökat under det gångna året, utan ligger ungefär på samma nivå som 2021.

Här slutar flest

Enligt tabeller från personalavdelningen, där man månad för månad under de två senaste åren kan följa hur många som slutat sina tjänster i kommunen skiljer det endast två anställda. 83 anställda slutade 2021 och 85 slutade i fjol.

På frågan var den största omsättningen är, svarar Mylly:

– Procentuellt störst är det i nämndhuset, för där är ju inte så många av de anställda.

– Samtidigt har vi också en annan typ av personalgrupp i nämndhuset, där är många höga chefer som kanske generellt inte är kvar så många år i samma kommun, säger Mylly och Björn Johansson fyller i:

– Det ser man i hela Sverige, att chefer är kvar fyra-fem år på en plats och sen byter man kommun.

Fler årsarbetare

Antalet årsarbetare är dock fler när 2022 summeras. Siffran låg i december på 679 i hela kommunen, vilket är 17 fler än 2021.

Flest jobbar inom socialförvaltningen, där 318 av årsarbetarna är anställda, vilket dock är sju färre än 2021. Inom kultur- och utbildningsförvaltningen finns 280 årsarbetare, vilket är 16 fler än 2021. Inom kommunstyrelseförvaltningen finns 43 av årsarbetarna, nio fler än 2021, och i serviceförvaltningen 38, ett par färre än i fjol.

Artikeltaggar

Anneli MyllyAnställningarBjörn JohanssonDegerfors kommunKommunstyrelsenNämnderPolitikUtbildning

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.