Insändarsvar: Efterfrågan på tjänsten sjunker

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Insändarskribent får svar på varför Post Nord avvecklar tjänsten oadresserad direktreklam.
Foto: Jessica Gow/TT
Svar på insändare ”Post Nord - ett hot mot glesbygden”

Tack för dina synpunkter. Det stämmer att vi från och med april i år delvis kommer att avveckla tjänsten för oadresserad direktreklam.

Det är ett beslut som gäller i hela landet, alltså inte enbart på landsbygden. Förklaringen är enkel, nämligen att efterfrågan på tjänsten och därmed även lönsamheten, under en längre tid har sjunkit kraftigt.

För myndigheter, politiska partier, ideella föreningar och religiösa samfund kommer det fortsatt att vara möjligt att göra utskick med samhällsinformation. För de företag som vill komma ut lokalt kommer tjänsten ODR Exklusiv framgent även att finnas, oavsett om mottagarna bor i eller utanför tätort.

Vi behöver helt enkelt anpassa vår verksamhet efter efterfrågan, då vi bedriver vår verksamhet helt utan offentligt stöd. Jag vill även betona att vi naturligtvis fortsätter att värna om god service på landsbygden, inte minst genom vår lantbrevbäring.

Magdalena Hvenmark, distributionsområdeschef PostNord

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.