Hoppa till huvudinnehållet

Wermland opera tar sig an mästerverk: ”Måste ut på knivseggen och balansera”

Publicerad:
Dramatisk kärlek uppstår när Ole Aleksander Bang gör Radamès och AnnLouice Lögdlund Aida i Wermland operas uppsättning av Verdis Aida. Den 23 februari är det premiär. Foto: Helena Karlsson

En dramatisk operaklassiker om kärlek, krig och svek är Wermland operas nästa stora satsning.

– Aida är ett mästerverk, säger regissören Claes Fellbom, som lovar både trumpeter och mäktiga körer.

Men elefanter får man klara sig utan.

Aida är berättelsen om den etiopiska prinsessan Aida, som lever som slav i Egypten, där hon möter den unge egyptiske fältherren Radamès. Kärlek uppstår, men inte utan komplikationer: också faraos dotter, Amneris, älskar honom.

– Redan i början av operan fattar den här triangeln eld, säger Claes Fellbom.

Kärleksparet Radamès och Aida blir avlyssnade av Aidas far, kungen av Etiopien, vilket får ödesdigra följder.
Kärleksparet Radamès och Aida blir avlyssnade av Aidas far, kungen av Etiopien, vilket får ödesdigra följder. Foto: Helena Karlsson

Allt utspelar sig dessutom i det skarpaste av storpolitiska lägen, vilket lägger ytterligare en dimension av komplikation över kärleken. Egypten och Etiopien är i krig och huvudpersonernas lojaliteter sätts på svåra prov. Ska man förråda sitt land för kärleks skull eller sin kärlek för landets bästa?

– Aida är ett kammarspel, och som någon sagt, ett kammarspel med en cirkus i mitten, säger operachefen Kjell Englund.

Inga elefanter i sikte

”Cirkusen” är den välkända Triumfscenen, då en segrande egyptisk här kommer hem i triumf, med trumpetstötar, stor kör och vid operans urpremiär i Kairo 1871 till och med elefanter på scen.

Elefanter blir det inte i Karlstad.

– Det fanns inga i det forna Egypten, upplyser Claes Fellbom.

Claes Fellbom är regissör och har även översatt operan, som sjungs på svenska.
Claes Fellbom är regissör och har även översatt operan, som sjungs på svenska. Foto: Helena Karlsson

Han har satt upp Aida flera gånger förut och har fördjupat sig både i operan och i landet och tiden den utspelar sig i. Där och då blir Aida kvar i Wermland operas uppsättning.

– Jag är väldigt förtjust i egyptologi och det finns ingen anledning att flytta den i tiden på något sätt. Den egyptiska estetiken är oerhört inspirerande och så kolossalt främmande för oss och därför kan den ge en injektion till dramat på ett sätt som är frigörande för publiken, säger han.

Det fornegyptiska finns med i alltifrån hieroglyfer i scenbygget till kostymerna, som skapats av Anna Ardelius.
Det fornegyptiska finns med i alltifrån hieroglyfer i scenbygget till kostymerna, som skapats av Anna Ardelius. Foto: Helena Karlsson

Samtidigt finns starka kopplingar till nutiden.

Samtiden känns nära

– Det finns väldigt tydliga associationer dessvärre till vår inte superhärliga samtid, geopolitiskt just nu. De associationsbanorna vill vi ha öppna. Vi vill inte ha Iphones, satellitkommunikation och stridsvagnar, men låta de associationerna kunna leva, säger scenografen Linus Fellbom.

Man måste bjuda på en cirkus, annars blir det tråkigt att titta på, men det är också ett kammarspel. Det kräver sina spelplatser och sin pompa och ståt och det finns en mängd fallgropar och klaver att trampa ner i.
Linus Fellbom

– Ukraina står ju som inspirationskälla, men man håller den fornegyptiska miljön, säger Claes Fellbom.

– Man tänker på Ukraina väldigt lätt. Igår tänkte jag att Ukraina är fullt av Aidor, som har sin kille på andra sidan, säger AnnLouice Lögdlund, som gör titelrollen i Karlstad.

Balanserar på eggen

Både regissören och scenografen Fellbom (ja, det är far och son) talar också om vikten av att inte låta det pampiga och mäktiga i Verdis verk helt ta över.

– Man måste ut på knivseggen och balansera. Man måste bjuda på en cirkus, annars blir det tråkigt att titta på, men det är också ett kammarspel. Det kräver sina spelplatser och sin pompa och ståt och det finns en mängd fallgropar och klaver att trampa ner i, säger Linus Fellbom.

Det ska inte se ut som Tintin och Faraos cigarrer, markerar han, men:

– Lite cirkus ska vi bjuda på i alla fall.

Ole Aleksander Bang gör rollen som Radamès, fältherre som gör succé i den egyptiska armén och som belöning får gifta sig med faraos dotter - men han älskar en annan prinsessa.
Ole Aleksander Bang gör rollen som Radamès, fältherre som gör succé i den egyptiska armén och som belöning får gifta sig med faraos dotter - men han älskar en annan prinsessa. Foto: Helena Karlsson

Den 23 februari är det premiär på Wermland operas stora scen. Då ska där finnas både tempel och kungapalats, vilket iscensätts med hjälp av sex stycken sju meter höga, trekantiga pelare som är rörliga. Där ska också få plats sångare, kör och dansare – sammanlagt ska uppemot 35 personer finnas på scenen.

38 år senare

Aida är den första uppsättning som operachefen Kjell Englund satt upp på repertoaren sedan han tillträdde i januari 2022. Vid en pressträff på onsdagen berättade han att Aida var operan som tände hans ”operaeld”:

– Det var för 38 år sedan när jag såg Aida på Folkoperan, berättar han.

Regissör då var – Claes Fellbom.

Martina Dike, Stefan Ljungqvist, Ole Aleksander Bang och Michael Schmidberger gör fyra av de stora rollerna i Aida på Wermland opera.
Martina Dike, Stefan Ljungqvist, Ole Aleksander Bang och Michael Schmidberger gör fyra av de stora rollerna i Aida på Wermland opera. Foto: Helena Karlsson

– Jag har ju fyllt 40... så jag trodde jag skulle bli trött, men jag blir bara pigg när det kommer injektioner från scenen, säger regissören om att ta omtag efter 38 år.

Han prisar både dansare och artister i Karlstad – och även den mästerlige Verdi.

– Egentligen behöver man som regissör bara sitta med armarna i kors, för Verdi har komponerat varenda steg som sångarna ska ta. Allting står där och det är oerhört genomarbetat, hävdar Claes Fellbom och slår fast:

– Aida är ett mästerverk.

Fakta

Aida på Wermland opera

Regi och översättning: Claes Fellbom

Dirigent: Eric Solén

Scenografi: Linus Fellbom

Kostymdesign: Anna Ardelius

Mask- och perukdesign: Therésia Frisk

Koreografi: Lars Bethke

Medverkande:

Kungen av Egypten, Farao: Staffan Liljas

Amneris, hans dotter: Martina Dike

Aida, hennes etiopiska slavinna: AnnLouice Lögdlund

Radamès, ung fältherre i den egyptiska hären: Ole Aleksander Bang

Ramfis, överstepräst: Michael Schmidberger

Amonasro, kung av Etiopien och Aidas far: Anton Ljungqvist

En budbärare: Fredrik Sjöstedt

Översteprästinna: Anna-Maria Krawe

Kör, dansare och Wermland operas orkester

Artikeltaggar

Claes FellbomEgyptenEtiopienKärlekKjell EnglundLinus FellbomMartina DikeMusikNöje/KulturOle Aleksander BangOperaSångSkådespelareTeaterVärmlandWermlandsoperan

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.