Krig, oroligheter, en dalande konjunktur och höga elpriser.
– Att försöka ta oss igenom den här nedgången är den största utmaningen någonsin för mig, kanske för hela branschen.
Den som säger det är Mr. Ica i Karlskoga och Degerfors, Mikael Norling.
Det är faktiskt inte att överdriva att säga att Mikael Norling, 60, föddes som Ica-handlare. Resan inleddes redan 1960 när föräldrarna flyttade från Eskilstuna till Degerfors och drev Hagbergs livs.
Men det var långt ifrån självklart att Mikael skulle gå i föräldrarnas fotspår och bli Ica-handlare.
– I varje fall ville jag inte det, jag hade ju sett hur mycket mina föräldrar jobbade. Lite avskräckande för en ung kille, säger han och skrattar.
Lärare i Örebro
Mikael satte sig istället på skolbänken och utbildade sig till mellanstadielärare. Han arbetade också i fem år på skolor i Örebro.
Men...
– Till slut kom stunden då det var dags att definitivt bestämma sig. Men egentligen var det ingen svårt beslut, jag hade ju testat mina vingar på andra ställen under ett antal år men kände att det var ändå handlare jag ville bli.
Jag tror inte vi ska förvänta oss några stora prissänkningar, men självklart är min ambition att hålla priserna nere.
Det har han aldrig ångrat.
– Visst blev det som jag befarade med alldeles för många arbetstimmar. Men det är verkligen inget i sig som jag är stolt över. Men så är det att vara egenföretagare. Som dryg 60-åring försöker jag ändå arbeta lite mindre, ungefär 50 timmar i veckan.
Mycket har hänt sedan föräldrarna startade verksamheten för drygt 60 år sedan i Degerfors. I dag består Mikaels företag av tre butiker - Ica Supermarket i Degerfors, Ica Nära Kronhallen i Sandviken samt flaggskeppet, Ica Maxi Stormarknad på Gesällgatan.
Verksamheten har utvecklats efter hand och i dag driver Mikael en lönsam rörelse som säljer varor och omsätter drygt en halv miljard per år.
– Maxi-butiken går bra, ligger väl någonstans i mitten på Sverigelistan när det gäller lönsamhet, säger Mikael som exempel.
Vad tycker du om konkurrensen i Karlskoga och Degerfors?
– I Degerfors är den inte lika tuff som i Karlskoga. Samtidigt måste man komma ihåg att avståndet till Karlskoga är kort.
– Men konkurrens är inte bara en nackdel, handel föder handel. Men visst vore det bra om invånarantalet växte med några tusen i Karlskoga. Och med tanke på hur bra industrin i Karlskoga går för tillfället borde det inte vara något omöjligt mål.
Kom plötsligt
Mikael har varit med i Ica-handlarnas förbund sedan 1995, där han i dag sitter som styrelsemedlem.
Med andra ord har han varit med om en del genom åren - både med- och motgångar.
Men de senaste åren med pandemi, ekonomisk tillbakagång och höga elpriser har varit, och är, en riktig utmaning.
– Pandemin kom ju så plötsligt. De flesta planerna fick läggas på hyllan och istället blev det andra prioriteringar.
Något som ställde krav på alla 200 i organisationen.
– Men vi klarade oss bra, mycket tack vare samarbete och en flexibel personal. ”Ica-laget” gjorde verkligen allt för att lösa de oväntade situationerna som uppkom, säger han och tar som exempel att on-line delen ökade från 3 till 15 procent på bara en månad.
– Det är många kassar som ska packas. Men vi anpassade oss och försäljningsmässigt gick det överraskande bra under pandemin. Vi har ju trots allt den fördelen att oavsett vad som händer vaknar det varje dag 40 000 hungriga Karlskoga- och Degerforsbor...
Tuff utmaning
Men knappt hade pandemin börjat tackla av innan nästa kris tog vid.
– Va fan, är vi inte klokare, tänkte jag när kriget i Ukraina började.
Våldsamheterna blev också starten på ett tuffare ekonomisk läge.
– Det här är utan tvekan den tuffaste utmaningen jag haft som handlare, betydligt värre än pandemin. Utmaningarna är allvarligare och det gäller verkligen att ”se om sina hus”.
En stor utmaning är givetvis att försöka behålla kunderna när priserna ökat så dramatiskt den senaste tiden.
– Matprisinflationen är 18 procent och dagligvaruhandeln har minskat med tio procent. Det är jobbiga siffror både för oss och kunderna.
Mikael nämner också att eftersom en stor andel av varorna importeras från andra länder, och Sverige i dagsläget har en svag krona, importerar man också prisökningar.
Högt elpris
Mikael menar att prishöjningen påverkat kundernas val av matvaror den senaste tiden.
– Det märks faktiskt tydligt. Vi säljer allt mer från vårt eget sortiment, det med lite enklare och billigare varor. Samtidigt minskar andra delar, som nötkött och frukt och grönt. Vi försöker givetvis att möta den här efterfrågan så gott vi kan.
Tror du att matpriserna kommer att sjunka när det blir bättre tider?
– Jag tror inte vi ska förvänta oss några stora prissänkningar, men självklart är min ambition att hålla priserna nere.
Dalande konjunktur och de höga elpriserna är enligt Mikael de två största bovarna till krisen.
– I 20 år har vi levt med låga räntor och en bra konjunktur. De flesta har fått det allt bättre och om någon sagt till mig för bara några år sedan att vi skulle vara i det här situationen i dag hade jag bara skakat på huvudet.
– Ibland går det fort...
Mikael berättar att det höga elpriset påverkat hans verksamhet en hel del.
– Vi har rörligt avtal, vilket är minst sagt kännbart eftersom vi bara på Maxi gör av med motsvarande 128 villors förbrukning på ett år. Vi har lyckats spara en del, ungefär som tolv villor, men det är ändå jobbiga elräkningar...
Hålla modet uppe
För att minska elåtgången ytterligare kommer det snart att installeras solceller på taket på Maxi-huset.
– Anläggningen kommer att räcka till 20 procent av vår energiåtgång och stå klar senare i år.
Trots problemen försöker ändå Mikael att se positivt på framtiden.
– Jag vill vara optimistisk och tänker, ”kan det bli så mycket värre?” Vi måste ändå försöka hjälpas åt att hålla modet uppe.
Och här har enligt Mikael idrotten och kulturen en stor roll.
– Vi försöker stötta till exempel DIF och BIK så mycket jag kan. Vi behöver verkligen idrott och kultur när det är tuffa tider, glädjeämnen som vi kan samlas kring, säger han.
Och fortsätter:
– Sedan måste vi väl ändå tro att det faktiskt blir bättre tider igen...
Mikael, hur tror du att Ica Maxi kommer att se ut om tio år?
– Jättesvår fråga, det är inte lätt att spå i framtiden som världsläget ser ut. Men vi kommer garanterat fortfarande att vara en mataffär i första hand och ingen varuhus med ett stort annat sortiment. Den delen är avskilt från oss i dag och så kommer det säkert att förbli. Men samtidigt är det viktigt med komplement.
Till sist, kommer företaget att gå i arv till nästa generation Norling?
– Jag vet faktiskt inte så den frågan får stå obesvarad...