Det kan kosta några tusenlappar att lämna in bilen på service. Till råga på allt ska det göras regelbundet. Men måste man verkligen det? Vad händer om man struntar i verkstadsbesöken? Vi reder ut vad som gäller.
I dåliga tider kan det svida extra mycket i plånboken att lämna in bilen. Det är lätt att vilja strunta i alltihop. Vad händer om man hoppar över en service?
– Om man har kört långt blir det större slitage på bilen. Samtidigt kan garantier förfalla och till exempel maskinskadeförsäkringen, mot motorskador och dyrare reparationer, fungera sämre. Om servicen inte är gjord kan man då få betala upp till halva kostnaden själv, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos M Sverige.
Servicebehovet för en bil beror på körsträckan. Om man inte kör så mycket räcker det i regel med en årlig service, medan fordon som har rullat långt kräver en milservice. Då sker verkstadsbesöken oftare. Vad som gäller framgår av bilens servicebok.
Där kan det även stå vilka avvikelser från serviceintervallerna som är godtagbara. Det duger nämligen inte att lämna in bilen ungefär en gång om året eller någonstans kring ett visst miltal.
– De maximala avvikelserna kan anges som exempelvis sex veckor eller 500 kilometer. Om man går över det kan garantin och maskinskadeförsäkringen äventyras. Det kan låta relativt strikt. Men det är samma sak med en nybilsgaranti, den är ju inte på tre år och tre dagar, utan på precis tre år, säger Carl-Erik Stjernvall.
Serviceintervallerna kan dock skilja sig mycket åt mellan märken och modeller. Det beror främst på skillnader i konstruktion och på komponenter. Därför finns det inga generella angivelser att ge.
– Det är inte heller konstigt att verkstadsbesöken för samma bil kostar olika mycket. En enklare service med byte av olja och filter plus en genomgång går snabbare än ett mer omfattande arbete, när allt ifrån bromsvätska, tändstift och fläktrem behöver bytas.
Många frågar sig kanske också om man måste anlita en märkesverkstad? Bland biltillverkarna kan det låta som en nödvändighet, men så är inte fallet. Man kan välja fritt vilket företag som ska utföra service eller reparationer. Oberoende verkstäder har tillgång och rätt till nödvändig teknisk information, utrustning och specialverktyg på samma sätt som märkesbundna verkstäder.
De finns ändå de som helt väljer bort hjälp från verkstaden, och hellre gör jobbet själva. Men det räcker inte med att stå i gör-det-själv-hallen och byta olja och filter, enligt M Sverige. En service inkluderar fler kontrollpunkter och det finns bytesintervaller för andra vätskor än motoroljan. Bland annat kollas glykolen, om bromsvätskan är fräsch och om vattenfiltret till dieselsystemet ska bytas.
– Om bilen ska säljas kan det vara viktigt att all service är gjord. Ofta finns det flera olika bilar av samma modell att välja på. Då jämför köparen dem och den med en fullstämplad servicebok blir mer attraktiv, säger Carl-Erik Stjernvall.
Robert Lagerström/TT
Vilken service är rätt?
Du kör 900 mil varje år. Bilens serviceintervall är 3 000 mil eller 12 månader. Bilen behöver alltså en årsbaserad service då man inte kommer upp i serviceintrvallet under perioden.
Du kör 3 500 mil varje år. Bilen behöver service vid 1 500 mil eller var tolfte månad. I detta fall går man på milantalet. Det krävs service vid 1 500 mil och därefter igen vid 3 000 mil. Alltså oftare än var tolfte månad.
Källa: M Sverige.