Hoppa till huvudinnehållet

Ekebykorset – den färdiga trafiklösningen presenteras

Publicerad:
Reporter Ylva Westerlund
Ylva Westerlund
ylva.westerlund@kt-kuriren.se
I augusti 2022 berättade tidningen om en privatperson som startat en insamling för att protestera mot Trafikverkets lösning av att bygga en cirkulationsplats med en gång- och cykelväg i samma nivå som E18 vid Ekebykorset.
I augusti 2022 berättade tidningen om en privatperson som startat en insamling för att protestera mot Trafikverkets lösning av att bygga en cirkulationsplats med en gång- och cykelväg i samma nivå som E18 vid Ekebykorset. Foto: Kajsa Juslin

Sista etappen kring Ekebykorset kommer enligt Trafikverket att inledas under 2023 – och så här kommer resultatet att bli för bilister, cyklister och fotgängare.

I början av året sker upphandlingen om vilken entreprenör som ska bygga klart cirkulationsplatsen vid Ekebykorset. Upphandlingen beräknas vara klar till våren och arbetet med att färdigställa Ekebykorset kommer att starta ”senare under 2023”.

Nu har Trafikverket presenterat underlaget inför upphandlingen och avslöjar hur det är tänkt att lösningen för samtliga trafikanter kommer att se ut.

– Vi har tagit fram en ny utformning av cirkulationsplatsen med tillhörande busshållplatser, gång- och cykel väg samt korsning över E18, säger projektledaren Nicklas Broberg i ett pressmeddelande.

Här följer en sammanfattning av hur trafiken vid Ekebykorset kommer att se ut när allt är färdigt.

Så blir Ekebykorset för dig som kör bil

• Det kommer att byggas en cirkulationsplats med dubbla körfält inne i själva cirkulationen..

• För den som kör i nordlig och sydlig riktning – längs med Selma Lagerlöfs väg eller Skrantahöjdsvägen – kommer det att finnas två filer in i och en fil ut ur cirkulationen.

• Den som kommer från östlig eller västlig riktning längs E18 har två filer in i cirkulationen i bägge riktningar. Om du kör västerut finns även två filer ut ur cirkulationen.

• För den som kör österut finns ett körfält ut ur cirkulationsplatsen. Trafikverket förklarar att det är en åtgärd för att ”naturligt sakta ner hastigheten och på så sätt skydda gående och cyklister som ska ta sig över vägen”.

Så blir Ekebykorset för dig som går eller cyklar

• Den som går eller cyklar ska på ett smidigt sätt kunna passera över E18 i direkt anslutning till cirkulationsplatsen vid en övergång utan trafiksignal.

• För att öka säkerheten när cyklister och fotgängare ska korsa vägen kommer det att finnas en refug mellan varje körfält, vilket gör att den som passerar vägen bara korsar ett körfält i taget.

• Placeringen av övergången minskar enligt Trafikverket risken för att fotgängare eller cyklister genar över E18 – vilket hade blivit en större risk om övergången placerats längre bort från cirkulationsplatsen.

• Placeringen gör också att busshållplatsen på den norra sidan av vägen hamnar närmare Möckelngymnasiet, vilket i sin tur underlättar för elever och personal som ska till och från skolan.

• En gång- och cykeltunnel har funnits på tal, men Trafikverket har sedan tidigare kommit fram till att den inte kan byggas. Det beror främst på utmaningar och förutsättningar i marken.

Därför blir det ingen trafiksignal

• Trafikverket har tillsammans med oberoende experter på trafiksäkerhet kommit fram till att inte är möjligt att placera ett trafikljus vid en övergång nära cirkulationsplatsen,

• Placeringen skulle störa flödet in och ut ur cirkulationen. Den ökar dessutom risken för köbildning, eftersom det bara finns en fil för att komma ut ur cirkulationen i östlig riktning.

• Om trafikljuset och övergången skulle placeras längre från cirkulationsplatsen skulle det innebära att fordonen håller en betydligt högre hastighet, eftersom de antingen hunnit öka hastigheten på väg ut ur cirkulationen eller inte hunnit börja inbromsningen mot cirkulationsplatsen.

Genom att fordon naturligt håller en lägre hastighet in och ut ur cirkulationsplatsen minskar risken för olyckor, förklarar Nicklas Broberg.

– Vi har noga utvärderat vilken lösning som ger en god framkomlighet men framförallt är så säker som möjligt, säger han.

Här kan du läsa mer om utformningen av Ekebykorset.

Här kan du läsa mer om hela projektet.

Läs också

Artikeltaggar

E18MöckelngymnasietSelma Lagerlöfs vägSkrantahöjdsvägenTrafikTrafikverket

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.