Många kändisar, politiker och kungligheter gör det. Men även en och annan ”Svensson”.
Det handlar om att åka limousine. Men hur modern känns den bränsleslukande jättebilen i dag?
Vems är limousinen? Svårparkerad enligt ägaren: ”Det är bara bängel”Få andra fordon ger lika starka associationer till flärd och rikedom som den mytomspunna limousinen. En prålig, förlängd bil som i maklig takt glider fram på gatorna. Innanför de tonade rutorna sitter passagerarna i komfortabla lädersäten och har ofta barskåp, tv-skärmar och en maffig ljudanläggning att förströ sig med.
– En limousine är stor och tung och ska synas i trafiken. Den ska sticka ut bland andra bilar och utstråla makt och kraft, samma egenskaper som den alltid har haft, säger Christian Stadius, avdelningschef på Tekniska museet i Stockholm.
Vissa limousiner är vräkigare än andra. I svenska storstäder rullar exempelvis kraftigt utdragna bilar av märket Hummer, som kan rymma åtta passagerare. Några ekipage kan till och med ta det dubbla.
Redan i originalutförande har Hummer fått symbolisera slöseri och dålig smak. Så är den också en törstig bjässe som kan klunka i sig 2,5 liter bränsle per mil.
– Personligen tycker jag att en bortåt tio meter lång Hummer är något av det mest vulgära som finns. Den rimmar illa med miljötänkande, signalerar i stället motsatsen. Men det är kanske meningen, säger Christian Stadius.
Trots alla överdrifter har dagens limousiner samma grunddrag som förr i tiden. Då liksom nu handlar det om lyxiga ekipage som framförs av en chaufför, vilken sitter avskild från passagerarna. Det erbjuds en lyxig färd, men lika vikigt för passagerarna är det troligen att göra en storslagen entré.
– I bilismens barndom kallades limousinerna för chaufförsbilar. Det fanns ett släktskap med de hästdragna vagnarna, där passagerarna satt i en egen hytt. Föraren längst fram var ofta utsatt för väder och vind, berättar Stadius.
Den rimmar illa med miljötänkande, signalerar i stället motsatsen. Men det är kanske meningen.
Och det var just chaufförens utsatta position som lär ha gett upphov till namnet limousine. Den vanligaste förklaringen är att fåraherdarna i den franska region som tidigare hette Limousin bar en väl tilltagen mantel med huva för att skydda sig mot regn och rusk. Ett liknande plagg användes senare av droskförarna i USA, vilket inspirerade till namnet.
Sedan 1930-talet har limousinen transporterat filmstjärnor, politiker och kungligheter, men den nyttjas även av vanligt folk. Det vet många nygifta par, affärsresenärer, tjejer på möhippor och studenter vid skolavslutningar.
– Limousinens storhetstid är över men biltypen kommer att överleva i någon annan form. Självkörande bilar är en limousinevariant, då fraktas man ju omkring och slipper köra själv, säger Christian Stadius.
Robert Lagerström / TT
Fakta
Limousinen genom tiderna
+ Föregångaren till limousinen kallades för chaufförsbilar. De var inte långa utan rymde samma antal resenärer som en vanlig bil, men hade en förare som satt avskilt.
+ 1928 byggde karosserifirman Armbruster en förlängd chaufförsbil, för transport av jazzstjärnor och deras band till och från spelningarna. Genom detta fick limousinen sin moderna form.
+ Redan då förknippades biltypen med status. Den amerikanske presidenten kördes i en Lincoln och filmstjärnor som Clara Bow och Rudolph Valentino hade limousiner tillverkade av Isotta Fraschini. Även påvar, rockartister och kungar kom att åka förlängda lyxbilar.
+ Gustaf VI Adolf beställde en Mercedes-Benz 600 Pullman år 1965. Han tyckte dock att den var för låg, svår att stiga in och ut ur, och köpte en limousine av favoritmärket Cadillac i stället. Mercedesen användes av prinsessan Sibylla.
+ I modern tid har det byggts många extrema limousiner. De kan fungera som partybussar med allt från soffor och badkar till dansgolv, barer och mindre golfbanor.
+ Världens längsta limousine är över 30 meter lång och har 26 hjul. Den är byggd utifrån en Cadillac Eldorado från 1976, har swimmingpool och heter The American Dream.
Källor: Tidningarna Teknikens Värld och Gentleman’s Journal